Milano installerar snabbladdningsstationer för 170 elbussar i slutet av 2021

Obs, klicka på krysset så syns hela bilden. Enligt ATM gör dessa snabbladdningsstationer det möjlighet att ladda fordonen på natten i depåer, så att bussarna når en körsträcka upp till 200 kilometer, vilket är det genomsnittliga körsträckan per dag för kollektivtrafikbussar i Milano. Foto: ATM

De första snabbladdningsstationerna har installerats i Milano. De kommer att bedriva kollektivtrafikföretaget ATMs elektriska bussflotta, som är inställd på att nå upp till 170 e-bussar. De ska utplaceras i slutet av året (nu finns 85 e-bussar i drift och Solaris fortsätter leveranserna). Laddarna har en omedelbar effekt på 200 kilowatt.

Laddarna har installerats i Viale Zara. Dessutom har man byggt om ytterligare en depå (Sarca) med 75 nya plug-in-laddningsanläggningar i San Donato. Leverantören av infrastrukturen nämns inte. ATM Milano har som mål att ha 1200 e-bussar i drift till 2030.

Det finns för närvarande 85 elbussar i trafik på Milanos vägar.

De nya högteknologiska laddarna aktiveras enligt ATM med hjälp av ett wi-fi-kommando. De första e-bussarna som testar den här nya tekniken kommer att vara i drift under de kommande veckorna på linjerna 51, 60 och 82.

I slutet av 2021, säger ATM, kommer det att finnas så många som 14 snabbladdningsstationer i staden: sex i Viale Zara, fyra på Piazza IV Novembre och fyra på Piazza Bottini i Lambrate. Laddningsproceduren tar mellan 5-8 minuter.