Element Logic gör rekordresultat

Automatiserade och effektiva lager är en tydlig trend på alla marknader. Foto: AutoStore

Element Logic uppnådde sitt bästa resultat någonsin 2020. Tillväxt i näthandeln samt ökat fokus på detaljhandelns effektivitet och expansion till nya marknader bidrar till en tillväxt på 40 procent jämfört med 2019.

Företaget är specialiserat på robotlösningen AutoStore och uppnådde flera rekord under föregående år. Rörelseresultatet är 16 miljoner euro och motsvarar en tillväxt på 100 procent jämfört med 2019. Orderstocken hade också ett rekordantal med en tillväxt på 60 procent, till 64 miljoner euro. Omsättningen översteg 100 miljoner euro 2020.

– Det gör oss förstås stolta att så många företag fått upp ögonen för Element Logic här på den svenska marknaden, ett bra kvitto på att den inslagna vägen som vi jobbat på de senaste åren har varit helt rätt, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic, Sverige.

– Efter 30 år i branschen har 2020 varit vårt bästa år hittills. Automatiserade och effektiva lager är en tydlig trend på alla marknader och branscher, vilket resulterar i stora möjligheter för vår bransch, vilket vi har arbetat aktivt för, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic.

– Vi har uppnått tillväxt på de skandinaviska marknaderna bortom våra ursprungliga planer och budgetar. Den otroliga tillväxten i onlineshopping har varit avgörande för vår framgång och vi är glada att se Element Logic växa i snabb takt samtidigt som vi ökar våra marknadsandelar. Vår tillväxt är ett resultat av vårt DNA, vår expertis och vårt fokus, fortsätter Blakseth.

Onlineshopping som trend kommer att fortsätta växa 2021. Förväntningarna från konsumenterna om tillgänglighet och snabba leveranser kommer att forma och förändra detaljhandelsbranschen i många år framöver, tror Blakseth.