Terranet i samarbete med Mercedes kring autonoma fordon

Med ny sensorteknologi tar utvecklingen av autonoma fordon ett stort steg framåt. Foto: Terranet

 

Terranet visar upp sin revolutionerande sensorteknologi på Startup Autobahn i en gemensam presentation med Mercedes-Benz. Företagets programvara kommer kunna bidra till att autonoma fordon och fordon med avancerade förarstöd blixtsnabbt och precist kan förstå och definiera en levande varelse i en radie på upp till 40 meter runt bilen.

På Startup Autobahn visade Terranet hur 3D-tekniken skannar av ett område och reagerar på tre millisekunder. I det gemensamma projektet mellan Mercedes-Benz och Terranet matas VoxelFlow sensordata in i ett säkerhetslager för Mercedes-Benz navigationssystem "LiveMap", som därmed kan uppdateras i realtid. Tillsammans kan de två teknikerna uppfatta rörliga föremål dynamiskt i närheten av fordonet, i kombination med att läsa av historisk data om en plats. I slutändan ämnar partnerskapet mellan Terranet och Mercedes-Benz att drastiskt förbättra den totala navigationsupplevelsen och göra våra vägar säkrare.

VoxelFlow möjliggör för autnoma fordon att uppfatta världen i 3D-voxlar, en skarp kontrast till dagens 2D-pixelbaserade bildsystem. För närvarande bearbetar VoxelFlow upp till 250 000 voxels per sekund. I slutet av 2021 förväntar sig Terranet att den banbrytande sensorteknologin kommer att kunna bearbeta över en miljon voxlar. Med tekniken kan autonoma fordon ges en möjlighet att navigera på våra vägar med hjälp av 3D-datapunkter.

Ambitionen är att tekniken ska bli en branschstandard där VoxelFlow drastiskt kan förbättra förutsättningarna för befintliga radar-, lidar- och kamerasystem, som har utmaningar i att förstå vad som rör sig runt bilen tillräckligt snabbt, samt vars förutsättningar begränsas utifrån väderlek.

– Skandinavien har en etablerad roll när det gäller att föra världsrevolutionerande säkerhetsåtgärder till fordonsindustrin och Terranet är stolta över att förvalta det arvet vidare med vår VoxelFlow-teknik, säger Terranets vd, Pär-Olof Johannesson.

– Vägrelaterade incidenter är den åttonde ledande dödsorsaken globalt. Vi kommer inte att minska den skrämmande statistiken genom att fortsätta använda befintlig laserteknik och hoppas att vi kan "få det att fungera". Om fordonsindustrin vill börja ta säkerheten på allvar måste de omfamna 3D-visionen och teknik som är specifikt utformad för trafiken.

VoxelFlow består av tre eventkameror och en laser scanner i rörelse, vars samtliga punkter använder triangulering för att generera en 3D-bild inom nanosekunder. Systemet kan upptäcka, spåra och följa 3D-bilden, samt specificera hastighet, riktning och position. VoxelFlow minskar reaktionssträckan från sex meter till tolv centimeter och blir därmed tio gånger snabbare än befintlig teknik. 

Där nuvarande kamera eller laserteknik utsätts för fördröjningar i latens eller brister i bildkvalitén skapar VoxelFlow högupplösta bilder med låg latens och rör sig bortom pixlar för att reflektera världen i voxlar.  VoxelFlow fungerar bra i alla former av väder och under alla ljusförhållanden.