Andelen laddbara bilar bromsar in

Andelen laddbara bilar har dämpats i januari. Arkivbild

– Registreringarna av nya personbilar ökade i januari med 22,5 procent och med 83 procent för lätta lastbilar jämfört med januari ifjol. Ökningen förklaras främst av låga registreringssiffror i januari 2020 efter ett rekordstarkt december, orsakat av fordonsskattehöjningen 1 januari 2020 när WLTP infördes i Bonus-malussystemet. 2021 riskerar att bli ett mycket ryckigt fordonsår. Dels för att vi fortfarande är mitt uppe i Coronapandemin, som också starkt påverkade fordonsmarknaden under det andra kvartalet ifjol, dels för att flera styrmedelsförändringar träder i kraft under det första halvåret i år, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

Den kraftiga ökningen av registreringarna av elbilar och laddhybrider i slutet av förra året medförde att de laddbara bilarnas andel blev drygt 49 procent av nyregistreringarna i december. Andelen laddbara bilar har dock dämpats i januari och stannade på 33,5 procent jämfört med 30,7 procent ifjol. 

– Den stora osäkerheten kring styrmedelsförändringarna i år i form av bland annat Bonus-malus och höjd förmånsskatt har starkt bidragit till att andelen laddbara bilar bromsar in efter den starka uppgången i december, fortsätter Jessica Alenius.  

Under 2020 skedde ett trendbrott när det gäller nyregistrerade personbilars fördelning per drivmedel. Under året gick laddhybriderna om dieselbilarna. Totalt minskade bensinbilarnas andel av nyregistreringarna med elva procentenheter och dieselbilarnas andel med tolv procentenheter. Samtidigt ökade laddhybridernas andel med 16 procentenheter och elbilarnas andel med fem procentenheter. I december registrerades det till och med fler laddhybrider än bensinbilar och fler elbilar än dieselbilar. Under januari var bensinbilarna åter fler än både laddhybriderna och elbilarna tillsammans, och dieselbilarna nära tre gånger fler än elbilarna.  

– 2019 uppgick andelen laddbara bilar till två procent av alla personbilar i trafik. Preliminära siffror visar att denna andel ökade under 2020 till 3,6 procent, varav laddhybriderna står för 2,5 procent och elbilarna för 1,1 procent. Ökningen är dels ett resultat av att fordonsindustrin lanserat allt fler laddbara modeller, dels att styrmedlen har gynnat utvecklingen. Med årets alla styrmedelsförändringar riskerar vi dock att bromsa denna positiva utvecklingstakt, vilket försämrar möjligheterna att nå klimatmålen, sägerJessica Alenius.