Volvo Lastvagnar introducerar batterielektriska lastbilar på den nordamerikanska marknaden

Volvo Lastvagnar visar upp VNR Electric-modellen i USA. Foto: Volvo Lastvagnar

Volvo Lastvagnar i Nordamerika presenterar den kommersiella introduktionen och försäljningen av nollutsläpps och batterielektriska lastbilar på den nordamerikanska marknaden. Som ett viktigt steg mot visionen om en mer hållbar transportindustri tillkännagav Volvo Lastvagnar Nordamerika att VNR Electric-modellen nu finns kommersiellt tillgänglig i Nordamerika. Lastbilen är designad för lokala och regionala applikationer och körcykler. Lithium-jon batterierna på 264 kWh laddar upp till 80 procent av den fulla kapaciteten inom 70 minuter vilket klarar sträckor på upp till 240 kilometer, beroende på konfiguration.

- Med lanseringen av VNR Electric svarar vi på ett mycket reellt behov från flottkunder över hela Nordamerika - att inte bara leverera en vägtestad, batterielektrisk lastbil utan att förse den med lösningar för hela fordonets livscykel, säger Peter Voorhoeve, vd för Volvo Lastvagnar Nordamerika.

Volvo VNR Electric spelar en central roll när det gäller att hjälpa Volvo Lastvagnars nordamerikanska kunder att på ett meningsfullt sätt minska utsläppen och uppnå sina ambitiösa hållbarhetsmål.

– Volvo är nu ledande i elektrifieringsloppet globalt. Genom att införa ett robust sortiment av helelektriska kommersiella fordon i både Europa och Nordamerika uppfyller vi vårt löfte att driva denna industri mot en hållbar framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Volvo underlättar framgångsrikt införandet av VNR Electric på den nordamerikanska marknaden, delvis genom strategiska partnerskap och deltagande i innovativa demonstrationsprojekt.

– Genom att samarbeta med 14 andra organisationer i Volvo LIGHTS-projektet i södra Kalifornien fick vi avgörande erfarenhet när vi arbetade tillsammans för att visa den verkliga bärkraften hos VNR Electric-lastbilen och dess stödjande ekosystem, säger Peter Voorhoeve.