Tempcon satsar på ellastbil i Helsingborg

En av Sveriges första ellastbilar i daglig drift. Foto: Tempcon

Sedan tidigare har flera av dotterbolagen inom Tempcon satsat på solcellspaneler på sina fastigheter, bland annat Klimat-Transport som i Helsingborg har en av stadens största anläggningar. För ett par månader sedan uppdaterade Sydfrys sin kylanläggning med ett ammoniakbaserat köldmedium som är betydligt bättre för miljön än de gamla mediumen. Flera gasbilar är i drift sedan tidigare och från och med denna vecka går en ellastbil dagligen med 150 pallar kaffe mellan Zoegas kafferosteri och PostNord TPL:s lager i Ättekulla.

Sträckan är ungefär tio kilometer enkel väg och ellastbilen kommer göra åtta till nio rundsvängar varje dag. Totalt körs cirka 1 500 turer per år mellan rosteriet och lagret. Den nya transportlösningen innebär således en kraftigt minskad miljöpåverkan. Transportuppdraget utförs av Tempcon Groups dotterbolag Tommy Nordbergh åkeri som äger och driftar ellastbilen.

– Vi på Tommy Nordbergh åkeri har som första kund beställt denna fordonsmodell av Volvo Lastvagnar, säger Jonas Råstedt, vd på Tommy Nordbergh åkeri. Lastbilen är den första serietillverkade ellastbilen i Europa för tung distribution. Det är roligt att kunna göra denna satsning tillsammans med PostNord TPL och Zoegas, fortsätter Råstedt. Vi på Tommy Nordbergh siktar på att så långt som möjligt utföra transporter för våra kunder helt fossilfritt.

– Det är glädjande att vi tillsammans med Tommy Nordbergh åkeri kan erbjuda Nestlé, som är en av våra största kunder i Helsingborg, en helt fossilfri transportlösning, säger Christer Svensson, strategisk transportchef på PostNord TPL.