Jungheinrich köper in sig i robotföretaget Magazino

Bristen på logistikspecialister driver automatiseringen. Foto: Jungheinrich

Jungheinrich, med bas i Hamburg, har köpt en andel i Magazino, ett specialistföretag inom robotik baserat i München. Samtidigt slöts ett brett, strategiskt samarbetsavtal om att kombinera kompetenser för mobil automation.

– Magazino är ett innovativt ungt företag med enastående kompetens inom navigations- och kontrollprogram för mobil automation. Denna investering följer vår strategi inom automation och kommer starkt bidra till expansionen av vår verksamhet inom automatiserade truckar, berättar Dr Lars Brzoska, koncern-vd för Jungheinrich.

Automatisering är en av de största tillväxtdrivarna inom intralogistiksektorn. Jungheinrich förväntar tvåsiffrig tillväxtökning inom detta område under kommande år. Trenden drivs särskilt av den stadiga starka tillväxten inom e-handel och den globala bristen på logistikspecialister, särskilt truckoperatörer.

Magazino grundades 2014 med en mobil robot för orderplock, som kan navigera sig själv inom lagret och exakt fatta tag i rätt lådor. Systemet används på lager hos många olika e-handelsverksamheter och logistikföretag.

– Genom att kontrollera roboten i denna komplexa miljö, har Magazino utvecklat globalt unik expertis som vi vill expandera i framtiden och integrera in i världen av Jungheinrich produkter, berättar Dr Lars Brzoska.

– Jungheinrich’s investering i Magazino visar den höga efterfrågan på robotmjukvaran Acros.AI och våra robotar. Nu kommer Magazino ta en central roll inom mjukvara i den snabbt växande marknaden för mobila robotar, säger Frederik Brantner, vd och medgrundare av Magazino.