I spåren av E-handeln - leverantörerna måste se över sina logistiklösningar

E-handeln kräver nya logistiklösningar, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes. Foto: Descartes

PostNords E-barometer för juli visar bland annat att 77 procent av svenskarna e-handlade under juli månad. Sammantaget växte e-handeln med 45 procent* jämfört med juli förra året. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, leverantör av transportlösningar till logistikbranschen, kommenterar siffrorna.

Störst ökning i PostNords E-barometer för juli månad återfinns inom dagligvaruhandeln, som växte med hisnande 200 procent jämfört med juli 2019. Svenskarna e-handlade med andra ord tre gånger så mycket mat under juli i år, jämfört med samma period förra året. Detta enligt konsumenternas egna uppskattningar. En utveckling som enligt Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, innebär ett ökat tryck på leverantörerna som nu måste börja se över sina logistik- och transportlösningar för att kunna möta den stora efterfrågan.

– Siffrorna är ytterligare ett bevis på att e-handeln är här för att stanna och även om många leverantörer där ute börjat anpassa sina verksamheter finns det fortsatt mycket att göra. Leverantörerna måste nu börja se över sina logistiklösningar, vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa den så mycket de bara kan. Att använda sig av den nya teknik som finns där ute skulle ge dem stora möjligheter att på distans ändra rutterna, ta fram alternativa vägar och anpassa körningarna på ett smidigt sätt. Det finns även en stor möjlighet att med den nya teknik öka kundupplevelsen genom att exempelvis kunna uppdatera mottagaren om eventuella trafikproblem som försenar leveransen. Möjligheterna är många – vänta inte, säger Lars Persson.