Chile skapar lärdomar om hållbara transporter

Protester i Chile mot höjda priser för buss och tunnelbana. Foto: 2030-sekretariatet

2030-sekretariatet lanserar nu sin rapport om fokusland Chile, med lärdomar av stor relevans för den påskyndade omställningen som måste skjuta fart när vi lägger coronapandemin bakom oss.

De massiva protesterna i Chile mot höjda priser för buss och tunnelbana skickar en signal till omvärlden om att det måste finnas en social dimension i klimatarbetet, annars tar det stopp. Sverige ska ju bli världens första fossilfria välfärdsnation så det är mycket relevanta lärdomar för oss, säger Anna Lindén, mobilitetsansvarig för 2030-sekretariatet.

– Chile och särskilt Santiago har en rekordsnabb utrullning av elbussar, som sker helt utan elbusspremier eller liknande subventioner. Istället har smart upphandling, teknikneutrala utsläppskrav och riskfördelning mellan stat och bussbolag banat vägen. Att på detta sätt låta marknaden finna den bästa lösningen är särskilt spännande att lära av i tider av ansträngda statsfinanser, säger Mattias Goldmann, hållbarhetschef på Sweco och medförfattare till rapporten.

Världens största litiumreserver finns i Chiles saltöknar, och litium krävs för batterierna som omställningen till elektromobilitet vilar på. Rapporten, som följt litiumutvinningens alla steg, identifierar tydliga möjligheter att ställa ökade hållbarhetskrav, vilket branschen välkomnar men ännu inte sker. 2030-sekretariatet uppmanar ledande bil- och batteritillverkare och/eller inköpare att ställa krav, för att säkerställa hållbart framställd litium.

Rapporten granskar också näringslivets roll i relation till ursprungsbefolkningar, beskriver hur cykling växt fram som ett resilient och jämlikt transportslag och granskar varför järnvägen har fått en så undanskymd roll i persontransporterna; allt av relevans för Sveriges arbete med att nå en fossilfri fordonsflotta.