Fördubbling av antalet hemleveranser

Alltfler vill få sina e-handelsvaror levererade hem. Foto: Postnord

Allt fler svenskar vill få sina varor hemlevererade eller lämnade utanför dörren. Det visar färska siffror i en delrapport från E-barometern. PostNord ser en brant ökning av hemleveranser i sina flöden med en ökning på mellan 35 och 50 procent. De senaste siffrorna ur E-barometern visar att svenskarna de senaste veckorna vill få sina e-handelsvaror levererade hem. Även leveranser som lämnas utanför dörren är mer populära medan leverans till ombud, som tidigare varit mest populär, bara har en modest ökning. E-barometern visar att e-handeln minskar under spridningen av Covid-19, men samtidigt ökar hemleveranser och brevlådepaket i PostNords nationella flöden med mellan 35 och 50 procent.

– Vi upplever rekordsiffror i paket hem och till ombud just nu. Det är tydligt att det är en effekt av att svenskarna har ombetts hålla sig inne. Att vi kan leverera varor till folks hem under den här tiden och på så vis underlätta i vardagen ger en bra magkänsla. Att vi dessutom i våra undersökningar ser att så pass många är nöjda med leveranserna gör mig extra glad, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.  

PostNords totala volym ligger just nu på mellan 550 000 och 650 000 paket som levereras runt om i Sverige per dag. Det kan jämföras med att PostNord under samma period 2019 hade cirka 450 000 paket i de dagliga flödena.

– Vår organisation är utvecklad och rustad för att kunna växla upp när volymerna växer, även under speciella omständigheter. Kombinationen av vilja, kunnande och lojalitet till det samhällsuppdrag vi har gör att vi kan fortsätta leverera till hela Sverige, även när samhället befinner sig i kris. Det klarar vi samtidigt som även PostNord drabbas av högre sjukfrånvaro än normalt, säger Peter Hesslin.