MTR och SL lanserar kampanjen "På plattformen"

För att få resenärer att nyttja fler delar av pendeltåget testar nu MTR och SL kampanjen ”På plattformen”. Logga: MTR

Allt fler väljer att resa med pendeltåget och på kort tid har antalet resor ökat från 320 000 till över 400 000 per dag. Under rusningstid på vissa sträckor kan det vara trångt ombord, särskilt i de yttre vagnarna. För att få resenärer att nyttja fler delar av pendeltåget testar nu MTR och SL ett nytt grepp genom kampanjen ”På plattformen”.

Att bryta invanda mönster kan vara svårt och att få resenärer att röra sig lite längre längs plattformen för att använda fler dörrpar och därigenom minska trängseln ombord är en utmaning. Nu testar MTR och SL ett nytt grepp genom kampanjen ” På plattformen”.

– Kampanjen är vår version av det populära tv-programmet ”På Spåret”, men istället för att svara på frågor om resmål, får pendlarna testa sina kunskaper kring en destination på plattformen. Genom fem olika påståenden i olika svårighetsgrad lotsas resenärerna sakta till en plats som relativt få besökt, säger Jessica Törnkvist, kommunikationsansvarig MTR Pendeltågen.

Solna station, har vuxit till att bli den tredje största pendeltågsstationen, sett till antalet dagliga resenärer. Totalt är det varje dag cirka 16 000 påstigande i Solna och i takt med att området växer förväntas också antalet resenärer att öka. Därför genomför MTR och SL kampanjen På plattformen just i Solna, med syfte att försöka hjälpa resenärerna till en mer behaglig resa till och från jobbet.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med Kärnhuset och pågår till den 10 oktober. Utöver dekaler på Solna stations plattform har en digital kampanj med den tidigare ”På Spåret”-profilen Björn Hellberg producerats. 

– Vi hoppas att vi med glimten i ögat kan få fler resenärer att ta till sig av budskapet så att vi inte bara minskar trängseln utan också får fler nöjda resenärer, avslutar Jessica Törnkvist.

Kampanjen inleddes med kundevent på stationen för att samla in synpunkter och reflektioner från resenärerna.