Kommunikationsministrarna diskuterade transporternas roll i kampen mot klimatförändringar

EU- ministrarna behandlade klimatet i tre separata delmöten som täcker de tre transportsektorerna väg och järnväg samt luftfart och sjöfart. Foto: Creative Common, kredit: Fancygrave

Europeiska unionens kommunikationsministrar samlades i Bryssel den 20 september 2019. Det var det första mötet i transportrådet under Finlands EU-ordförandeskap. Ordförande för mötet var Finlands kommunikationsminister Sanna Marin.

Transportrådet diskuterade transportens roll i EU: s långsiktiga klimatstrategi. Ministrarna debatterade om hur utsläpp kan minskas väg- och spårbundna transporter, sjöfart och luftfart.

- Som ordförande i Europeiska unionens råd vill vi stärka EU: s globala ställning som ledare i klimatfrågor. Vi vill på alla sätt hjälpa till EU är klimatneutralt 2050, konstaterade minister Marin.

- Transportens roll i bromsandet av klimatförändringar är viktigt. Behovet att minska trafikutsläpp kommer att påverka transportpolitiker på många olika sätt under de kommande åren, sade minister Marin.

Finland vill se till att medlemsländerna före slutet av 2019 kan uppnå samförstånd om EU: s långsiktiga klimatmål. Tanken är att den diskussion som förs i transportrådet ska hjälpa till att uppnå detta mål.

Ministrarna behandlade klimatet i tre separata delmöten som täcker de tre transportsektorerna landtransporter (väg och järnväg), luftfart och sjöfart.

Debatten låg i linje med den uppmaning som Europeiska rådet vid sitt möte i juni 2019 riktade till rådet och kommissionen att fortsätta arbetet med denna fråga. Den långsiktiga klimatstrategin kommer att diskuteras i flera av rådets sammansättningar under slutet av året.

Inför kommunikationsministrarnas möte i Bryssel avvisade EU-parlamentets transportutskott ett förslag om att nya EU-villkor för lastbilschaufförer ska tas om från början. Den nationalkonservativa partigruppen ECR där Sverigedemokraterna ingår hade begärt att transportpaketet skickas tillbaka till EU-kommissionen med begäran om att det ska göras om i grunden.

Paketet innehåller nya regler om kör- och vilotider för lastbilschaufförer, cabotage – utländska lastbilar som tillfälligt kör inrikestrafik i andra EU-länder och skärpta villkor vid utstationering av chaufförer i andra EU-länder.