Vitryssland köper trettio el- och tjugo dieseldrivna tågsätt

Stadlers Flirt i Minsk. Vitrysslands nationella järnvägsbolag, Belarusian Railway, planerar att ansluta huvudstaden Minsk till alla regionala nav med ny rullande materiel under de närmaste två åren. Foto: Wikimedia, kredit: Tumash

Vitrysslands statliga järnvägsoperatör har för avsikt att köpa trettio el- och tjugo dieseldrivna tågsätt fram till 2025, enligt nyhetsbyrån Belarus Telegraph Agency (BelTA).

De flesta av tågen kommer enligt planerna att sättas in på regionala och interregionala linjer samt på sträckor i Minsk och dess utkanter.

Vissa tågsätt kommer dessutom att användas på internationella linjer. Ett tiotal tåg levereras av Stadlers dotterbolag i Vitryssland.

- För närvarande samarbetar vi med Stadler Minsk, som är Stadlers dotterbolag i Vitryssland. Leveransen, som gäller tio eldrivna 4-vagnars tågsätt förväntas inleda trafiken på interregionala och internationella linjer under åren 2020-2021.

Dessutom planeras anskaffning av tio eldrivna tåg för stadslinjer och tio för regionala och interregionala linjer samt tjugo dieseldrivna tåg för regionala linjer senast 2025, berättade vitryska järnvägsbolaget VD Vladimir Morozov, som citerades av nyhetsbyrån Belarus Telegraph Agency (BelTA).

Enligt Vladimir Morozov vill landets nationella järnvägsbolag ansluta alla regionala nav med den nya rullande materielen under de närmaste två åren.

Dessutom kommer den vitryska järnvägen att förkorta resan mellan Minsk, Vitrysslands huvudstad och de regionala naven med 15-20 minuter under det kommande året. Därefter ska resan från Minsk till Mogilev eller till andra regionala centra ta högst 2 timmar och 30 minuter.