Budgivningsprocess inledd för höghastighetslinje i Thailand

Thailands f. d. premiärminister Yingluck Shinawatra reser här i ett höghastighetståg tillsammans med brittiska regeringstjänstemän. Foto: Wikimedia, kredit: Foreign and Commonwealth Office

Höghastighetsprojektet, som går ut på att ansluta flera befintliga sträckor till järnvägsinitiativet Eastern Economic Corridor och till tre flygplatser. Det kommer att minska resan mellan Bangkok och korridoren samt flygplatserna omkring en timme.

Kostnaden för höghastighetstågsprojektet beräknas till 6,8 miljarder dollar. Järnvägssträckorna kommer att koppla samman Don Mueangs och Suvarnabhumis internationella flygplatser i Bangkok med staden U-Tapao i Thailands östra provins Rayong.

Adiruth Thothaveesansuk, vice ordförande för thailändska Special Projects Development Office i staden Charoens Pokphand Group (CP Group) meddelade nyligen att industrigruppen och dess affärsallians har bildat ett konsortium, som är berett att gå vidare med utvecklingen av denna omfattande höghastighetsförbindelse.

High-Speed Rail Linked 3-Airportproject, som projektet heter, använder sig av befintliga strukturer och rutter

Utvidgningen avser 2 nya anslutningsträckor från Phaya Thai - Don Muang-linjen samt Lad Krabang-U-Tapao (Rayong) -linjen som möjliggör en enkel åtkomst till och från de berörda flygplatserna.

Denna expansion, som kommer i stor utsträckning att följa redan existerande sträckor och järnvägsstationer, omfattar totalt 220 kilometer sammanhängande järnvägsnät.

En urban linje inom Bangkok trafikeras med lägre hastigheter på runt 160 km/h. Det handlar om sträckan mellan stationen Don Muang Station och Suvarnabhumi, medan linjen för övrigt kan trafikeras med hastigheter upptill 250 km/h.

Det planerade linjenätet omfattar 9 höghastighetsstationer, nämligen Don Muang, Bang Sue, Makkasan, Suvarnabhumi, Chachoengsao, Chonburi, Sriracha, Pattaya och U-Tapao.

Den nuvarande Airport Rail Link-sträckan på 29 km utgör en del av projektet och den nya sträckan har en längd på 191 kilometer.

Konsortiet består av ledande affärspartners från Thailand och utomlands, vilket enligt Adiruth Thothaveesansuk sammanför kunskap i världsklass, erfarenhet och expertis så att höghastighetsbanan kan förenas med 3 flygplatser.

Höghastighetstågen är viktiga för utvecklingen av landet, anser projektchefen, och de kommer att fungera som grunden för den östra ekonomiska korridoren (EEG), som betraktas som Thailands industriella och ekonomiska hjärta för 4.0 - utvecklingen.

Konsortiet och dess strategiska partner består av Charoen Pokphand Holding, China Railway Construction Corporation Limited, italiensk-thailändska Development Public Company Limited, CH. Karnchang Public Company Limited, Japan Overseas Infrastructure Investment Corporation för transport och stadsutveckling, CITIC Group Corporation, China Resources (Holdings) Company Limited, Siemens, Hyundai, Ferrovie dello Stato Italiane, CRRC-Sifang och Japan Bank for International Cooperation.

Thailändska statens järnvägsbolag, SRT, kommer att utvärdera kostnadsförslagen och det vinnande anbudet kommer att offentliggöras i januari 2019.