Elektrifierar Öresundstrafiken

Foto: HH Ferries

För att förbättra miljon och bidra till en lugnare miljö i Öresund så har HH Ferries satsat på att bygga om två båtar. Aurora och Tycho Brahe till att bli batterldrivna båtar. Konverteringen till eldrift är en investering på 300 miljoner kronor och trafikstarten för den första färjan blir redan i sommar.

640 batterier a 6.5 kWh är installerade på varje färja med två däckshus för transformatorer. konverters och kylning av batterierna. För att göra en liknelse så ar batterierna lika kraftiga som de i 70 elektriska bilar. Resultatet av de nya batteridrivna båtarna blir att HH Ferries minskar COZ-utsläppen med med 50 procent.

En helautomatisk laserstyrd robotarm kopplar batterierna till elnätet varje gång färjorna går i hamn. De är vanligtvis bara i hamn 5–9 minuter åt gången, så det finns ingen tid att spilla. Robotarmarna och den tillhörande tekniken är placerade i kajområdena i Helsingborg och Helsingör. De sitter monterade på torn som är över 10 meter höga, där de är skyddade från väder och vind mellan laddningarna. Tornen, teknologin och robotarmarna är tillverkade av ABB, som är HH Ferries Groups huvudleverantör i batteriprojektet.