Designar en självkörande allvädersbuss

Foto: Sensible 4

MUJI och Sensible 4 har kombinerat sin expertis för att skapa en elegant robotbuss, den första i världen som fungerar i alla väderförhållanden. Sensible 4 förser skyttelbussen med sin autonoma kör-teknologi som garanterar fordonets positionering, navigering och hinderuppfattning, vilket möjliggör autonom körning året runt oavsett omgivning och förhållanden. MUJI förser fordonet med sin kända design- och användarupplevelse.

Fordonet kommer att visas åt allmänheten på lanseringen i mars 2019 i Helsingfors. Efter lanseringen kommer Gacha-skyttelbussen att trafikera passagerare i tre finländska städer på allmänna vägar i allmän trafik . Sensible 4 och MUJI håller på att slutföra planerna för den första Gacha-flottan, som förväntas rulla ut 2020. Syftet med samarbetet är att utveckla självkörande bussflottor för konventionellt bruk och erbjuda transporttjänster till allmänheten redan 2021.

Vädret spelar en viktig roll för att öppna marknaden för autonoma bussar. För tillfället förhindrar kraftigt regn, dimma eller snö autonoma fordon att köra eftersom befintlig teknik för det mesta enbart testas och utvecklas i varma klimatförhållanden. Sensible 4 har därför fokuserat på teknologitest och validering i arktiska lappländska förhållanden vilket ger företaget en unik fördel gentemot andra självkörande tekniker. Naturligtvis måste alla autonoma fordon kunna köra i olika väderförhållanden innan de kan lanseras kommersiellt.

– Vi utvecklar dessa fordon så att de kan bli en del av den dagliga transportkedjan. Autonoma fordon kan inte bli allmänna fören deras teknik försäkrats fungera i alla klimat, säger Harri Santamala, vd för Sensible 4.

Den avancerade tekniken för autonom körning har potential på landsbygden där sjunkande nativitet och en åldrande befolkning orsakar problem i samhället. Den autonoma bussen Gacha är ett allväderskoncept som kan berika samhället. Detta har paralleller med MUJIs filosofi och därför startade samarbetet med S4 år 2017.

Designen är gjord med hänsyn till användarna. Höjdpunkterna av designen är formen, som är användarvänlig och designad utan fram- eller bakända; LED-ljusbältet gjord av en kombination av strålkastarna och kommunikationsskärmen samt sittplatserna som följer den mjuka rundade kvadratiska formen av bussen.