InnoTrans 2018: CRRC presenterar två nya hybridlok

Undertecknandet av Deutsche Bahns förvärv tidigare i år av CRRC Zhuzhous nya hybrid-el-diesellokomotiv som utvecklades speciellt för det tyska tågoperatören. Dessa 750 kW TSI-kompatibla AZlok kommer att kunna använda diesel, el- eller batteridrift. Foto: CRRC

Kinesiska tillverkaren av rullande materiel CRRC kommer att presenterar två nya lok på utomhusarealen på InnoTrans 2018, som sparkar igång den 18 september.

Till Berlin har CRRC Zhuzhou tagit med sig ett hybrid-diesellokomotiv som har utvecklats för Deutsche Bahn, som beställde fyra fordon tidigare i år. Dessa 750 kW TSI-kompatibla AZlok kommer att kunna använda diesel, el- eller batteridrift.

Det andra järnvägsekipaget, som introduceras på InnoTrans kommer att vara en Cetrovo tunnelbanevagn. Denna CRRC: s nästa generations tunnelbanevagn har försetts med företagets nyligen utvecklade kolfiberchassi, som innebär en viktminskning på 13 procent jämfört med konventionella tunnelbanetåg. Cetrovo har också utrustats med synkronmotorer med permanentmagnet, kiselkarbidomvandlare och nödbatterier som räcker 15 km med en laddning.

I passagerarutrymmet finns luftkonditionering och belysning som automatiskt justeras allt efter externa förhållanden. En intelligent inspektions- och underhållsrobot kommer att visas i företagets monter och besökare kan också bekanta sig med CRRC: s realtidskollektor och analysutrustning för tillståndsbaserat underhåll av rullande materiel.