Tyska Flixbuss startar på järnvägen med Flixtrain

Flixtrain är nu ett accepterat järnvägstransportföretag, så att det kan ansöka om andra rutter på Deutsche Bahns järnvägsnät. Foto: Flixbus/Flixtrain

Tyska långdistans- och lågprisbussbolaget Flixbus startar järnvägstjänster efter en flera månader lång testserie.

Den 24 mars kommer företagets nyetablerade Flixtrain att dagligen, utom på onsdagar, att trafikera mellan Hamburg och Köln. I april, sätter man också in dagliga tåg mellan Berlin och Stuttgart, som kör över Hannover och Frankfurt/Main. 

- Vi tänker verkligen att expandera verksamheten när det gäller fjärrtåg, berättade Flixbus vd André Schwämmlein nyligen för sändaren Funke Medien.

De nya tågen ska bära företagets egen traditionella gröna ”Flixbuss-uniform”.

 - På grund av vårt nya järnvägsengagemang har vi plötsligt blivit relevanta även för sådana kunder, som vi tidigare inte var så intresserade av. Detta gynnar också vår långdistansbusstrafik, sade Schwämmlein.

I början finns det biljetter från 9,99 euro och uppåt. Bland företagets partners finns det tjeckiska privata järnvägsbolaget LEO Express och Nürnberg Rälssystem Bahn Touristik Express. För tillfället vill Flixtrain koncentrera sig enbart på Tyskland.

- Gränsöverskridande trafik är en komplicerad sak på grund av de olika systemen. Det är där vi sätter in våra bussar istället, säger Schwammlein.

-Vi är mycket nöjda med siffrorna när det gäller testfarterna på sträckan Berlin-Stuttgart, särskilt med antalet passagerare, säger Schwämmlein.  Sedan sommaren 2017, har Flixbuss sålt mer än 150 000 biljetter.

Källa: Flixbuss