Stockholms borgarråd om stadsutvecklingen i Värtahamnen

Cecilia Brinck (M) vice ordförande i trafiknämnden och Marcus Risberg. vd på Tallink Silja på plats i Värtahamnen. Foto: TallinkSilja

Utmaningarna för färjeturismen och trafiken i Värtahamnen stod i fokus vid de tre borgarrådens besök hos Tallink Silja. Tillsammans med Marcus Risberg, vd på Tallink Silja, diskuterades färjerederiets utmaningar och möjligheter i och med den nya stadsplanen och byggnationerna i området, men även utvecklingen av turismen i regionen. Det framgår av ett pressutskick från nämnda rederi.

Det byggs för fullt i Värtahamnen och Norra Djurgårdsstaden. Flera nya bostäder och kontor ska upprättas de närmaste fem åren. Under tiden fortgår den dagliga verksamheten i Värtahamnen dit bland annat 4,5 miljoner färjepassagerare anländer varje år. Samtidigt som den nya Värtaterminalen flyttades, följde inte anknytande busshållplats och parkeringsplatser med. Detta gör att färjeresenärerna får gå nästan en kilometer till/från närmaste kollektiva transportmedel och bilburna har svårt att hitta parkering. Barnvagnar och resväskor släpas upp för trappor och information om alternativa vägar är bristfällig. 

För att diskutera detta och hur staden kan samverka med företagen i området i den fortsatta planeringen av utbyggnaden av Värtahamnen och Norra Djurgårdsstaden, besökte stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S), exploateringsnämndens ordförande och biträdande finansborgarrådet Jan Valeskog (S) och oppositionsborgarrådet och vice ordförande i trafiknämnden Cecilia Brinck (M), Tallink Silja vid olika tillfällen under förra veckan.  
- Färjetrafiken och den turism det medför är mycket viktig för Stockholm. När vi stadsplanerar är det bra att få input och lyssna till verksamma och boende i området för att utveckla Stockholm på bästa möjliga sätt, säger Roger Mogert (S) och Jan Valeskog (S).

Drygt 9,5 miljoner passagerare reser med Tallink Grupp varje år, varav 4,5 miljoner av dem reser med Tallink Silja mellan Finland, Estland, Lettland och Stockholm. Tio procent av passagerarna kommer även från långdistansländer såsom Kina, Ryssland, Japan och Brasilien. Tillsammans bidrar färjeturismen med 5 miljarder kronor till Stockholms Stad varje år. 

- Vi har nog inte förstått hur stor aktör Tallink Silja faktiskt är och vad de bidrar med till staden, så det var ett intressant möte. Det är viktigt att vi är långsiktiga i vår stadsplanering och gör ett gediget förarbete för att trafikförbindelser, parkeringsplatser och förnödenheter ska finnas på plats inom rimlig tid, säger Cecilia Brinck (M). 

- Infrastrukturen på land är jätteviktig för att turisterna via färjetrafiken smidigt ska kunna nå andra delar av staden och få ett gott första intryck av Stockholm. Det är även viktigt för att kunna hantera all den mängd gods vi transporterar varje år. Vi hoppas därför att busshållplatsen flyttas närmare terminalen och att motorvägsförbindelserna fungerar smidigt även vid utbyggnaden av Värtahamnen, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja.