Byggandet av brittiska höghastighetslinjen HS2 kan starta

Euston, HS2:s station i London genom konstnären ögon. Stationen kommer att genomgå en grundlig sanering innan HS2 startar trafiken därifrån. Foto: HS2-projektet

Första fasen av höghastighetssträckan HS2, mellan London och West Midlands fick nyligen ett kungligt godkännande.

Kungligt tillstånd, undertecknat av drottningen, var det sista lagstiftningshindret för denna första fas av projektet, vilket gör att byggandet av järnvägen kan börja under 2017 som planerat.

Projektet diskuterades för tredje gången i brittiska parlamentets överhus i slutet av januari och kungliga samtycket kom snart efter.

Förberedande arbeten kan nu komma igång och enligt HS2: projektledning kan sträckans viktigaste anordningar färdigställas redan under nästa år.

- Vi har fått klartecken för bygget av HS2, vilket innebär ett massivt ekonomiskt lyft och en ytterligare tydlig signal om att Storbritannien är ett företagsvänligt land, kommenterade Storbritanniens transportminister Chris Grayling.

Enligt transportministern kommer HS2 att ”bli världens tekniskt mest avancerade sträcka för passagerartåg och solid ryggrad i vårt järnvägsnät.

- Nu kan vi förbättra förbindelserna mellan de största städerna och regionerna, generera jobb, tekniker och ekonomisk tillväxt samt hjälpa till att bygga en ekonomi som fungerar för alla, sade Grayling.

HS2:s första fas öppnas enligt senaste beräkningar för passagerare år 2026. Nästa del av projektet, fas 2a, kommer att förlänga linjen från Birmingham till Crewe. Detta kommer att följas av fas 2b då linjen byggs vidare till Manchester i nordvästra delen av landet via East Midlands och South Yorkshire och sedan till Leeds på den andra sidan av bergskedjan Penninerna.

Lagstiftningen för både fas 2a, som är planerad att vara klar 2027 och fas 2b, som öppnar i 2033, kommer att presenteras för parlamentets båda kamrar under loppet av de kommande åren.