Premiär för Mercedes tunga el-lastbil

Bild: Mercedes

Nu har Mercedes-Benz Urban eTruck premiärvisats på den stora IAA-mässan i Hannover. Urban eTruck är en helt eldriven lastbil för distributionskörning, med en totalvikt på 26 ton och 20 mils räckvidd.

Urban eTruck är som namnet antyder framtagen för stadstrafik, närmare bestämt tung distributionskörning av till exempel matvaror till stormarknader och liknande.  Den tre-axlade lastbilen saknar traditionell motor och växellåda under hytten och har istället en eldriven bakaxel med två trefas 400 volts motorer på vardera 125 kW vid hjulnaven på den drivande axeln. Det ger lastbilen en effekt på 335 hästkrafter och ett vridmoment på 2 x 500 Nm.  Lastbilen har tre batterimoduler på totalt 212 kWh, placerade mellan rambalkarna. Det ger en räckvidd på cirka 20 mil, vilket är mer än nog för de flesta distributionsbilar på en slinga. Med en CCS Typ-2 koppling och 100 kW laddstation laddas batterierna fullt på två timmar.  I konceptet ingår också att körningar med olika bilar automatiskt planeras så att energin används så effektivt som möjligt. Samt möjligheten att ladda stationära batterier på terminaler när elen är billig.  Vid inbromsning laddas batterierna genom att elmotorerna fungerar som generatorer som laddar batterierna. Det minskar också belastning och slitage på de vanliga bromsarna.  Batterier, elmotorer och andra komponenter väger totalt omkring 1,7 ton mer än motsvarande delar på en dieseldriven lastbil. Men eftersom EU-kommissionen vill öka den tillåtna totalvikten på fordon med alternativa drivlinor med upp till ett ton, betyder det att Urban eTruck bara har cirka 700 kilo mindre lastförmåga än en jämförbar lastbil med traditionell drivning.