Tallink Grupp beställer ny LNG-driven snabbfärja

Visionsbild av Tallink Grupps nya höghastighetsfartyg. Bild: Tallink

Tallink Grupp och Rauma Marine Constructions, RMC, har tecknat avtal om en ny LNG-driven snabbfärja för rutten Tallinn-Helsinki. Likt koncernens nyaste fartyg Megastar, kommer den nya färjan att kunna drivas med alternativa bränslen. Den totala längden är cirka 212 meter och med en passagerarkapacitet på 2 800 personer. Fartyget kostar cirka 250 miljoner euro och det kommer att byggas på Raumas varv i Finland. Fartyget levereras i januari 2022.

Det nya fartyget är ett steg för Tallink Grupp för att uppnå ännu större energieffektivitet och miljövänlighet för sin fraktverksamhet. Den nya färjan, med ett bruttodräktighet på cirka 50 000 ton och en marchfart på 27 knop. Färjan kommer att använda LNG som huvudbränsle och uppfyller alla nuvarande och framtida kända utsläppsregler.

Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp kommenterar beställningen:

– Byggandet av Megastar och introduktionen av nästa generations fartyg på Östersjön, har förändrat vår shuttle-verksamhet mellan Helsingfors och Tallinn. Megastar har blivit väl mottaget av våra resenärer och med en ökad passagerarkomfort och över fyra miljoner transporterade passagerare, har fartyget banat väg för utveckling av vårt miljöarbete och en ökad effektivitet. Det är bara logiskt att ett liknande fartyg skulle byggas för rutten förr eller senare för att förbättra vår verksamhet på denna viktiga rutt. Vi är glada att ha skrivit kontraktet med RMC, vilket därmed också stöder våra regionala ekonomier.