DAF:s nya eldrivna lastbilssserier XD Electric och XF Electric har utsetts till International Truck of the Year 2026. Det är tredje gången på fem år som tillverkaren tar hem den prestigefyllda titeln, som delas ut till det fordon som under året bedöms ha förbättrat vägtransporter på mest betydande sätt.
Priset delas ut enligt IToY-regler som omfattar kriterier som teknisk innovation, komfort, säkerhet, körbarhet, energihushållning, miljöpåverkan och totala ägandekostnader. DAF:s modeller utvecklades för både stadsdistribution och regionala transporter, men även för längre körningar där räckvidd och driftssäkerhet är avgörande.
Energihushållning och konstruktion fick beröm
Juryn lyfte särskilt fram modellernas energihushållning, drivlinans effektivitet och den tekniskt genomarbetade konstruktionen. DAF har valt LFP-batterier som medger lång livslängd och stabil termisk säkerhet, och räckvidden uppges överstiga 500 kilometer vid vissa konfigurationer.
I juryns bedömning framhölls också att lastbilarna erbjuder en modulär plattform där både batteristorlek och axelkonfiguration kan anpassas.
International Truck of the Year-juryns ordförande Florian Engel säger i ursprungsartikeln:
– Kattavien koeajojen perusteella tuomariston jäsenet kehuivat XD- ja XF Electric -malleja niiden ihanteellisesta voimansiirrosta ja lähes huomaamattomista vaihteenvaihdoista. Modulaarinen ajoneuvokonsepti tarjoaa useita erilaisia akku- ja akselikokoonpanoja ja mahdollistaa siten käyttäjille poikkeuksellisen joustavuuden.
Han fortsätter:
– Uusilla XD- ja XF Electric -malleilla DAF Trucks osoittaa, että keskelle sijoitetun sähkömoottorin ja perinteisen taka-akselin yhdistelmä voi olla vähintään yhtä energiatehokas kuin e-akselilla varustettu voimansiirto. Lisäksi tässä DAF-kokoonpanossa on ihanteellinen painojakauma, jolloin käytännössä kaikki käyttötarkoitukset voidaan kattaa yhdellä teknisellä alustalla.
Tekniska specifikationer och räckvidd
De nya modellerna använder PACCAR:s EX-D1- och EX-D2-motorer med en effekt mellan 170 och 350 kilowatt. Batteripaketen sträcker sig mellan 210 och 525 kilowattimmar beroende på version och chassi. Kombinationen gör att fordonen klarar över 500 kilometer på en laddning i optimala förhållanden.
Det modulära systemet innebär att kunder kan välja konfiguration efter behov, vilket är centralt i en tid då eldrift inom tung trafik fortfarande är en ny teknik med varierande driftkostnader. Samtidigt visar testresultaten att energieffektiviteten ligger på nivåer som gör modellerna konkurrenskraftiga även när elpriserna är höga eller varierande.
Utöver energihushållning och prestanda lyfter DAF fram att eldriften minskar beroendet av dyrare reservkraftslösningar, något som ofta kopplas till de mer väderberoende alternativen som vindkraft och solkraft. Fordonens effektivitet är därmed inte lika exponerad för väderrelaterade svängningar, vilket gör driftkostnaderna mer förutsägbara.
DAF:s ledning: priset som bekräftelse på strategin
DAF Trucks vd Harald Seidel säger att utmärkelsen är ett viktigt erkännande.
– International Truck of the Year 2026 -palkinnon voittaminen XD- ja XF Electric -malleilla on todellinen ylpeyden aihe kaikille DAFin työntekijöille. Tämä tunnustus korostaa sitoutumistamme edistää päästöttömän liikenteen tulevaisuutta innovaatioiden, laadun ja kestävän kehityksen avulla. Kuorma-autoalan arvostetuimman palkinnon saaminen on jälleen yksi osoitus koko DAF-organisaation kovasta työstä. Tavoitteenamme on aina tarjota asiakkaillemme ensiluokkaisia tuotteita ja palveluja, Seidel toteaa.
Utmärkelsen väntas stärka DAF:s position i omställningen av tung trafik där tillverkarna fortfarande konkurrerar om att hitta hållbara affärsmodeller för elektrifiering. Samtidigt kvarstår stora utmaningar för hela branschen, inte minst när det gäller laddinfrastruktur och energipriser, som påverkar eldrivna transporter mer än traditionella drivlinor.
Källa: International Truck of the Year / DAF Trucks