Sjöfartsverket höjer avgifter trots kritik från branschen

Gällande de föreslagna försämringarna av rabattsatserna justeras dessa och rabatterna mildras jämfört med det ursprungliga förslaget. Foto: Svensk Sjöfart/Shutterstock
Gällande de föreslagna försämringarna av rabattsatserna justeras dessa och rabatterna mildras jämfört med det ursprungliga förslaget. Foto: Svensk Sjöfart/Shutterstock

Sjöfartsverket har presenterat sitt slutliga beslut om lots- och farledsavgifterna som börjar gälla 1 januari 2026. Myndigheten mildrar tidigare förslag om sänkta miljörabatter, men avgifterna höjs fortsatt kraftigt. Svensk Sjöfart är fortsatt kritiska till att avgifterna höjs kraftigt och att beslutet kommunicerats så sent, vilket de anser skapar osäkerhet för branschen.

Höjda farledsavgifter med justerade rabatter

Farledsavgifterna höjs med totalt 3,65 procent, vilket är 0,10 procent lägre än det tidigare förslaget. Av höjningen utgör 1,1 procent KPI-KS och 2,55 procent kompensation för miljöincitament. Myndigheten ändrar också de föreslagna försämringarna av rabattsatserna. För fartyg i CSI klass A sänks rabatten från 90 till 80 procent, medan fartygen i klass B får en sänkning från 70 till 55 procent. Det är mindre än tidigare aviserade nivåer på 65 respektive 40 procent.

– Vi kan glädjas åt att Sjöfartsverket har lyssnat på vårt och andra remissinstansers synpunkter och kritik mot de föreslagna försämringarna av rabattsatserna för de mest miljöeffektiva fartygen. Att så kraftigt sänka rabattsatserna och miljöincitamenten för fartyg och rederier som gjort stora investeringar för att minska fartygens miljö- och klimatpåverkan skulle få direkt motsatt effekt mot vad miljökompensationen syftar till, säger Niklas da Silva, senior rådgivare på Svensk Sjöfart.

Lotsavgifterna höjs med tio procent

Lotsavgifterna ökar med tio procent, i linje med det remitterade förslaget. Höjningen fördelas mellan startavgiften och den rörliga lotsningsavgiften, vilket motsvarar en ökning på 15 procent av startavgifterna och fem procent av de rörliga avgifterna.

– Att Sjöfartsverket fortsatt tvingas höja sina avgifter så kraftigt beror på Sjöfartsverkets bristfälliga finansieringsmodell, där myndighetens ökade kostnader finansieras genom konstant höjda avgifter. Trots att regeringen tillförde ytterligare 159,5 miljoner i budgetpropositionen för 2026 med motiveringen att stärka Sjöfartsverkets ekonomi långsiktigt och förbättra förutsättningarna för sjöfarten verkar det inte ha påverkat myndighetens behov att höja avgifterna, vilket är olyckligt. Vi hade också gärna sett att Sjöfartsverket kommunicerade sitt beslut om avgifter för 2026 betydligt tidigare, då dessa träder i kraft om mindre än två månader. Detta gör det svårt för transportköpare, rederier och alla andra aktörer som behöver långsiktighet och förutsägbarhet i sin planering, säger Niklas da Silva.

Källa: Svensk Sjöfart