Niels Nielsen blir ny produktchef för medium- och heavy-segmenten på Hedin Nordic Truck. Han har arbetat mer än två decennier inom IVECO och efterträder Henning Nielsen, en av företagets mest erfarna profiler i Norden. Uppdraget innebär att utveckla tunga fordon anpassade till nordiska körförhållanden och stärka den tekniska kompetensen i organisationen.
Efter 23 år hos lastbilstillverkaren går Niels Nielsen nu vidare till Hedin Nordic Truck, där han tillträder som produktchef för medium- och heavy-segmenten. Han tar över rollen efter Henning Nielsen, som under många år har varit en välkänd profil för lastbilstillverkaren i Norden – ofta beskriven som mannen som kunde hela katalogen utantill.
För Niels är det ett naturligt steg i en karriär som hela vägen varit nära knuten till lastbilstillverkaren. Han är utbildad lastbilsmekaniker och har under två decennier arbetat med allt från felsökning och konfigurering till teknisk rådgivning och produktoptimering. Det ger honom en unik kombination av praktisk erfarenhet, systemförståelse och teknisk överblick.
- Jag känner alla våra bilar utan och innan. Rent tekniskt är det en stor fördel att jag har arbetat med IVECO i så många år. Jag känner både möjligheterna och begränsningarna när det gäller konfigureringen av bilarna, eftersom jag bokstavligen har erfarenheten från motorutrymmet, säger Niels Nielsen.
Fokus på nordiska behov
Som produktchef får han ansvaret för modellprogrammet inom medium och heavy – inklusive produktstrategi, tekniska specifikationer och stöd till säljorganisationen i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vardagen kommer att sträcka sig från trailer-win-beräkningar och konfigurationsarbete till nära dialog med fabriken i Italien om nordiska förhållanden och anpassningar.
- I Sydeuropa kör man typiskt med 44 ton, medan vi i Norden kör med betydligt högre vikt. Det ställer andra krav på luftfjädring på framaxlar, viktsystem och hela bilens uppsättning. Det är just sådana skillnader jag har arbetat med i många år, och som jag nu tar med mig in i samarbetet med säljarna, säger han.
Länk mellan teknik och kommersiell front
Förutom den löpande rådgivningen till säljorganisationen får han en central roll i produktmöten, interna kurser och tekniska presentationer när nya modeller lanseras.