Flygande taxibilar närmar sig kommersiell verklighet

Testflygning av Archers eVTOL-flygplan Midnight, som utvecklas för korta urbana flygningar. Foto: Archer Aviation.
Testflygning av Archers eVTOL-flygplan Midnight, som utvecklas för korta urbana flygningar. Foto: Archer Aviation.

Tekniken bakom eldrivna vertikalstartande luftfarkoster, så kallade eVTOL-fordon, utvecklas snabbt världen över. Företag som Archer Aviation i USA och kinesiska Xpeng leder flera pilotprojekt som ska bana väg för kommersiell lufttaxitrafik i storstäder under det kommande decenniet.

Samtidigt arbetar myndigheter och industrin med att ta fram nödvändig infrastruktur – som vertiportar och digitala flygledningssystem – för att hantera framtidens urbana flygtrafik. Men experter menar att en bredare lansering fortfarande kräver tydligare regler, ökad allmän acceptans och stora investeringar i laddsystem och brandsäkerhet.

Elektrisk framdrift minskar buller och utsläpp

eVTOL-farkoster drivs med elmotorer och kan lyfta och landa vertikalt, vilket gör dem särskilt lämpade för tätbebyggda områden. Till skillnad från traditionella flygplan kräver de ingen landningsbana och släpper inte ut koldioxid under drift. De eldrivna motorerna ger också betydligt lägre ljudnivåer än helikoptrar, något som anses avgörande för att tekniken ska accepteras i stadsmiljöer.

De senaste framstegen inom batteriteknik – samma typ som används i elbilar – har gjort utvecklingen av eVTOL-farkoster ekonomiskt möjlig. Förbättringar i räckvidd, vikt och energitäthet har ökat optimismen kring att tekniken snart kan användas i kommersiell trafik.

Enligt en rapport från Research and Markets väntas marknaden för lufttaxitjänster växa från 43 miljarder dollar år 2025 till 86,6 miljarder dollar år 2034. Den kraftiga tillväxten drivs av tekniska framsteg, investeringar och ett växande behov av alternativa transportlösningar i tätbefolkade områden.

Asien och Mellanöstern i täten

Ett av de mest avancerade projekten leds av Archer Aviation, som nyligen ingått ett avtal med Korean Air om att lansera kommersiella eldrivna lufttaxis i Sydkorea. Flygplanstypen Midnight eVTOL är avsedd för korta flygningar på mellan tio och tjugo minuter och har redan genomgått omfattande testflygningar, bland annat på hög höjd.

Archer stöds av storföretag som Boeing och Stellantis och bygger för närvarande sex flygplan vid två anläggningar i USA. I september köpte bolaget 300 patent från konkurrenten Lilium för 21 miljoner dollar, vilket ökade portföljen till över 1 000 patent inom avancerad luftmobilitet.

Även Förenade Arabemiraten har höga ambitioner på området. Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng visade nyligen upp sin tvåsitsiga eVTOL-modell i Dubai – kallad Land Aircraft Carrier. Flygplanet kan framföras både med och utan pilot.

– Vi ser luftrummet som en förlängning av stadens gator, sade Ali Ahmad Al Blooshi vid Dubais civila luftfartsmyndighet.
– Under vår utvecklingsprocess har vi byggt 200 prototyper och genomfört mer än 5 000 testflygningar i extrema förhållanden, tillade Xpeng Aerohts finanschef Michael Du.

Infrastruktur och regler blir avgörande

För att tekniken ska kunna tas i kommersiellt bruk krävs dock mer än fungerande flygplan. Laurie Garrow, meddirektör vid Georgia Techs centrum för urban luftmobilitet, menar att stora investeringar i stödjande infrastruktur är avgörande.

– Vi behöver vertiportar för start och landning, laddningssystem och robusta brandskyddsrutiner för batterier med hög energitäthet. Och kanske viktigast av allt – tydliga ”trafikregler i luften” kring flygplatser och i stadsluftutrymmen, sade Garrow till CNBC.

Liknande initiativ diskuteras nu i Europa, där flera städer – bland dem Paris och Rom – planerar testkorridorer inför stora evenemang som OS 2028. Även i USA samarbetar flygmyndigheten FAA med industrin för att ta fram gemensamma standarder för säkerhet, kommunikation och pilotutbildning.

Från dröm till kommersiell verklighet

I en rapport från World Economic Forum och konsultfirman Kearney beskrivs avancerad luftmobilitet som en av de mest omvälvande innovationerna i modern transporthistoria. Tekniken väntas inte bara revolutionera persontransporter, utan även få användning inom logistik, sjukvård och katastrofhantering – exempelvis vid leveranser till svårtillgängliga områden.

Men innan lufttaxifarkoster kan bli en del av vardagen måste flera hinder övervinnas. Förutom lagstiftning och säkerhetsstandarder krävs också att allmänheten känner förtroende för tekniken. Erfarenheten från elbilar visar att nya transportslag ofta möter motstånd i början, innan tilliten ökar i takt med bevisad säkerhet och tillgänglighet.

– Potentialen är enorm, men branschen måste samarbeta med myndigheter för att skapa ett tydligt regelverk och bygga upp den infrastruktur som krävs, skriver artikelförfattaren Felicity Bradstock i Oilprice.com.

Om utvecklingen fortsätter i nuvarande takt kan kommersiella flygande taxibilar bli verklighet inom tio år – ett transportsätt som kan förändra både stadstrafiken och synen på hur människor rör sig i framtidens städer.

Källor: Oilprice.com, Research and Markets, CNBC, Georgia Tech Centre for Urban and Regional Air Mobility, World Economic Forum.