Tallink övergår till bio-LNG på sina nyaste fartyg

MyStar och Megastar börjar drivas med förnybart bränsle Foto: Tallink
MyStar och Megastar börjar drivas med förnybart bränsle Foto: Tallink

Tallink Grupp har inlett övergången till bio-LNG på sina två nyaste fartyg, MyStar och Megastar, som trafikerar rutten mellan Tallinn och Helsingfors. Det förnybara bränslet, som framställs av organiskt avfall, minskar utsläppen jämfört med fossil LNG. Under de senaste månaderna har MyStar bunkrat bio-LNG vid flera tillfällen, och målet är att båda fartygen inom ett år helt ska drivas med förnybart bränsle.

Bio-LNG, flytande biogas, produceras av organiskt avfall och andra förnybara råvaror. Bränslet används redan i vägtransporter och industri, men blir nu allt vanligare även till sjöss. Det ses som ett av de mest effektiva sätten att minska klimatpåverkan inom sjöfarten.

”Vi kan nu successivt öka andelen bio-LNG i takt med dess tillgänglighet och prisutveckling. Vårt mål är att inom det kommande året helt ersätta det LNG som används för MyStar och Megastar med bio-LNG,” säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp.

Del av den gröna omställningen

Fartygen är redan byggda för att köras på LNG och hör till de mest energieffektiva i regionen. Genom att successivt ersätta den fossila gasen med bio-LNG minskar utsläppen ytterligare.

”Steget till bio-LNG markerar en tydlig milstolpe i vårt hållbarhetsarbete. Vår bransch står inför stora utmaningar när det gäller att ställa om, och att vi redan idag börjat använda ett förnybart bränsle som bio-LNG på vårt nyaste fartyg visar att vi kan minska vår klimatpåverkan här och nu,” säger Henrik Johansson, vice vd och chef för hållbar utveckling på Tallink Silja AB.

Samarbete med energibolaget Elenger

Leveranserna av bio-LNG sker i samarbete med energibolaget Elenger, som verkar i Finland–Baltikum-regionen. Bränslet är certifierat för förnybart ursprung och uppfyller internationella standarder.