Swedavia och Luftfartsverket blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept. Det nya konceptet som på fackspråk kallas Established on RNP (EoR) innebär att det nu blir möjligt för ankommande flygplan att flyga med kurvade inflygningar i högre utsträckning än tidigare på Stockholm Arlanda Airport. Konceptet är ett viktigt steg mot ökad kapacitet, effektivitet och hållbarhet i flygtrafiken.
– För oss känns det givetvis glädjande att Swedavia blir först i Europa med att tillämpa det nya sättet att hantera ankomster. Att möjliggöra för fler kurvade inflygningar är också det mest effektiva sättet att stötta flygbolagen i deras omställningsarbete, förutom att underlätta för en ökad användning av förnybart flygbränsle (SAF), säger Susanne Norman, direktör operativ drift, på Swedavia.
Det nya inflygningskonceptet möjliggör att flygplatsen kan ha fler landningar per timme och att utsläppen minskar, både för de flygplan som flyger en kortare, kurvad inflygning och för de som flyger den vanliga inflygningen. Detta eftersom det blir färre flyg som behöver flyga in till landningsbanan, vilket minskar kön till den banan. För att kunna flyga kurvade inflygningar krävs att flygbolagen har ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen.
– Luftfartsverkets modernisering av luftrummet visar hur flygtrafikledning kan bidra till att minska flygets miljöpåverkan. Trafikflödet in till Stockholm Arlanda Airport blir mer effektivt under högtrafik och landande flygplan får kortare flygväg med mindre utsläpp som följd, säger Anna Granberg, Direktör Operations, på Luftfartsverket.
Fakta
Tekniken för kurvade inflygningar kräver särskild utrustning i flygplanen, särskilt utbildade piloter och särskilt tillstånd från Transportstyrelsen, Swedavias tillsynsmyndighet. Införandet av det nya inflygningskonceptet ger utöver minskad miljöpåverkan även incitament för flygbolagen att investera i tekniken för kurvade inflygningar för att i långa loppet möjliggöra för att undvika bullerkänsliga områden.
Källa: Swedavia