Mikromobilitetsflottan växer – 27,6 miljoner fordon globalt

Elsparkcykel i Stockholm. Foto: annie spratt/Unsplash
Elsparkcykel i Stockholm. Foto: annie spratt/Unsplash

Den globala flottan av delade mikromobilitetsfordon uppgick till 27,6 miljoner år 2024 och väntas växa till 37,8 miljoner fordon 2029. Marknaden präglas av konsolidering, fler fordonstyper och ökad användning av AI och IoT för att effektivisera drift och minska kostnader, enligt en ny rapport från Berg Insight.

Marknaden går in i en mognadsfas
Mikromobilitet omfattar delade tjänster för korttidsuthyrning av lätta fordon som cyklar och elsparkcyklar. De senaste åren har marknaden haft ett högt tempo av fusioner, uppköp och nedläggningar.

– Marknaden fortsätter att konsolideras men har nått en mer mogen fas, säger Erica Rickard, IoT-analytiker på Berg Insight.

Flera operatörer samarbetar för att utöka täckningen och erbjuder i allt högre grad en multimodal fordonsflotta.

– Snarare än att fokusera på en enda fordonskategori erbjuder många operatörer en mix av cyklar, stående elsparkcyklar, sittande elscootrar eller bilar, säger Rickard.

Cykeldelning dominerar flottan
Antalet delade cyklar i världen uppgick till 25,7 miljoner vid slutet av 2024. Majoriteten består av friflytande system i Kina. I Nordamerika dominerar stationbaserad drift, medan friflytande modeller ökar snabbt i Europa. Exempel på stora aktörer är Hellobike, Didi Qingju, Meituan Bike, Nextbike, Hello Cycling, Docomo Cycle, Anywheel, Lime, Bolt, Dott, JCDecaux, RideMovi och Donkey Republic.

Snabb tillväxt för stående elsparkcyklar
Sedan starten 2017 har marknaden för stående elsparkcyklar vuxit snabbt. Flottan uppgick till cirka 1,8 miljoner fordon 2024. Ledande operatörer i Europa är Dott, Bolt, Voi och Lime. I Nordamerika dominerar Third Lane Mobility (Bird och Spin) samt Lime. I andra marknader finns exempel som Whoosh, Swing Mobility, Beam Mobility och BinBin. Många städer reglerar antalet tillåtna fordon och operatörer genom licenser.

Marknaden för sittande elscootrar är mindre reglerad och omfattade 147 000 fordon globalt i slutet av 2024. Exempel på ledande aktörer är Cooltra och Check i Europa, Yulu i Indien, Marti Technologies i Turkiet samt WeMo och GoShare i Taiwan.

IoT och AI driver effektiv drift
Telematik har varit en central del av mikromobilitet sedan starten. Tillverkare utrustar i dag fordon med inbyggda system, medan vissa operatörer utvecklar egna lösningar. Teknikleverantörer som Lyft Urban Solutions och Nextbike erbjuder kompletta system för cykeldelning. Andra aktörer inom telematik är Omni Intelligent Technology, Jimi IoT, Connected Cycle, Queclink och Teltonika Telematics.

Mjukvaruleverantörer som Atom Mobility, MOQO, Wunder Mobility och CT Mobility tillhandahåller plattformar som hanterar bokningar, fordonsdata, betalning och drift i realtid. Qucit och Urban Sharing erbjuder optimeringsmjukvara.

– Automatisering och samordning av operativa uppgifter som fordonsförflyttning, batteribyten och underhåll är avgörande när operatörerna fokuserar på lönsamhet och effektivitet. Flera har tagit i bruk AI-baserad optimeringsmjukvara för att öka tillgänglighet och sänka kostnader, säger Rickard.

Källa: Berg Insight