Historisk satsning från CMA CGM i Göteborgs hamn

För första gången någonsin får APM Terminals i Göteborg tre veckovisa direktanlöp till Asien. Foto: APM Terminals
För första gången någonsin får APM Terminals i Göteborg tre veckovisa direktanlöp till Asien. Foto: APM Terminals

För första gången får APM Terminals i Göteborg tre veckovisa direktanlöp till Asien. Bakom etableringen står rederiet CMA CGM, som i slutet av oktober inför sin FAL1-service mellan Asien och Europa via Göteborg. Linjen kopplar samman Göteborg med flera av världens största hamnar i Kina, Sydkorea, Singapore och Europa.

– Det här är ett tydligt tecken på att Göteborgs hamn är högt prioriterad på den globala handelsarenan. Tre starka, veckovisa alternativ för direkttrafik till Asien innebär stärkt konkurrenskraft för svensk industri med snabbare ledtider och tillgång till nya, spännande marknader, säger Mikael Gutman, vd på APM Terminals Nordic.

– Vi är glada att kunna meddela att FAL1 nu kommer att anlöpa Göteborg på veckobasis. Våra kunder står alltid i fokus, och detta är något de har efterfrågat under lång tid. Det känns mycket positivt att vi nu kan möta deras önskemål, säger Linus Ljungmark, Agency General Manager, CMA CGM Sweden.

Ett av fartygen i FAL1-servicen, 366 meter långa CMA CGM Symi, drivs av LNG (flytande naturgas), vilket innebär betydligt lägre utsläpp än traditionell marin diesel.

– CMA CGM Symi är ett bevis på vårt engagemang för att ytterligare påskynda klimatomställningen inom transport- och logistiksektorn. Med detta anlöp kan vi erbjuda våra svenska kunder sjöfartslösningar med avsevärt lägre utsläpp, säger Jonatan Östberg, Chief Commercial Officer, CMA CGM Sweden.

– Att fler rederier satsar på alternativa bränslen är en viktig del av den hållbara omställningen till havs. I kombination med våra klimatsmarta järnvägslösningar från Göteborg till resten av Norden skapas Europas mest hållbara logistikkedja, säger Mikael Gutman.