Wallenius Sol tar in LBG i sjöfarten

Från oktober tas flytande biogas (LBG) i bruk i fartygen Baltic Enabler och Botnia Enabler. Foto: WALLENIUS SOL
Från oktober tas flytande biogas (LBG) i bruk i fartygen Baltic Enabler och Botnia Enabler. Foto: WALLENIUS SOL

Wallenius Sol börjar använda flytande biogas (LBG) i två av sina flerbränslefartyg. Införandet sker från oktober genom ett nytt leveransavtal med Gasum. Bränslet produceras av organiska restprodukter och kan användas i befintliga dual-fuelmotorer utan modifieringar.

De två fartygen Baltic Enabler och Botnia Enabler bunkrade i början av oktober för första gången med LBG. Bränslet levereras via en så kallad poolinglösning som gör det möjligt att introducera förnybara bränslen i större skala inom sjöfarten.

Poolinglösningen innebär att flera aktörer delar på volymer och därigenom ökar tillgången till certifierat förnybart bränsle.

– Vi är mycket glada över att Wallenius Sol har valt att ansluta sig till vår FuelEU Maritime-pool, eftersom detta samarbete gör det möjligt för oss att erbjuda ännu mer regleringsöverskott till rederier vid denna avgörande tidpunkt. Tidsfönstret för att säkra efterlevnad under 2025 stängs snart, och tillgänglig kapacitet kan ta slut innan årets slut. Pooling är en smart och enkel möjlighet för hela sjöfartssektorn för att tillsammans minska utsläppen, säger Jacob Granqvist, Vice President, Maritime på Gasum.

LBG är kemiskt identiskt med fossil LNG men har förnybart ursprung. Det innebär att utsläppen som uppstår vid förbränning ingår i ett kort biologiskt kretslopp i stället för att komma från fossila källor. Bränslet är certifierat enligt RED II, spårbart via ISCC och framställs från nordiska restströmmar, vilket säkerställer att det inte konkurrerar med livsmedelsproduktion.

Avtalet gör det möjligt för rederiet att använda förnybara bränslen och bidra till omställningen till marin energi med lägre klimatpåverkan i Norden.