Det schweiziska tågföretaget Stadler har tilldelats ett stort kontrakt av Helsingfors kollektivtrafikmyndighet (PKO) för leverans av 63 nya spårvagnar av modellen Tango Nordic. Ordern markerar Stadlers första leverans av spårvagnar till Finland och kan på sikt utökas till en av de största spårvagnsaffärerna i Norden.
Avtalet omfattar 30 enkelriktade och 33 dubbelriktade vagnar, samt en option på upp till 120 ytterligare fordon. Dessutom ingår ett 30-årigt underhållsavtal, där Stadler ansvarar för reservdelar, tekniskt stöd och uppbyggnad av ett lokalt logistiksystem.
Den preliminära uppskattningen av affärens värde, baserat på upphandlingsunderlaget från oktober 2023, uppgår till cirka 1,6 miljarder euro. Varken Stadler eller PKO har dock offentliggjort den slutliga summan, och Stadler avstår från att kommentera detaljer under den gällande 14 dagar långa rättsliga överklagandeperioden.
Ersätter Helsingfors äldsta spårvagnar
De nya vagnarna kommer att ersätta Helsingfors nuvarande Valmet-spårvagnar från 1970-talet och ska tas i bruk på flera planerade nya spårvägslinjer i huvudstadsregionen – bland annat Västspårvägen och Vanda spårväg.
PKO framhåller att satsningen på de nya fordonen är en central del i målet att utöka och modernisera spårvägstrafiken i Helsingforsregionen under de kommande åren. De nya spårvagnarna ska bidra till att möta det ökade resandet och minska stadens klimatpåverkan.
– Spårvägarna är en viktig del av vår klimatsmarta kollektivtrafik. De nya fordonen ger både bättre komfort för resenärerna och lägre driftkostnader, säger en representant för PKO i ett pressmeddelande.
Designade i Norden – byggda med hållbara material
Spårvagnarna är utvecklade i nära samarbete med den nordiska designstudion Aivan, som har stått för fordonens visuella och funktionella utformning. Designen ska enligt Stadler förena nordisk estetik med energieffektiv teknik och god tillgänglighet.
Tillverkningen kommer att ske med hållbara och återvinningsbara material, inklusive nollutsläppsstål och komponenter med hög återvunnen andel. Fordonen får en kapacitet anpassad för Helsingfors växande trafiknät och ska enligt tillverkaren kunna drivas med lägre energiförbrukning än dagens modeller.
Som en del av det långsiktiga underhållsavtalet kommer Stadler att etablera ett reservdelslager i Finland och inrätta ett nytt logistiksystem för snabb service av vagnarna. Det innebär att företaget stärker sin närvaro i landet, något som även öppnar för framtida leveranser till andra finländska städer som överväger ny spårvägstrafik.
Stadler stärker sin nordiska närvaro
Stadler, som redan levererar tåg till både Norge, Sverige och Danmark, får nu fotfäste även på den finländska marknaden. Bolaget har tidigare levererat FLIRT-tåg till VR och RegioShuttle-dieseltåg till flera europeiska operatörer, men detta är första gången företaget levererar lättspårfordon till Finland.
Att Stadler vann upphandlingen framför tjeckiska Škoda Group visar enligt branschanalytiker att företaget stärkt sin position i Norden som en av de mest konkurrenskraftiga leverantörerna av moderna spårfordon.
– Stadler har under det senaste decenniet vuxit till en av de mest pålitliga leverantörerna av både regionaltåg och spårvagnar i norra Europa, säger en analytiker vid Rail Market Monitor. – Den här ordern sätter Finland på kartan som en viktig marknad för framtida satsningar.
De första spårvagnarna väntas levereras under andra halvan av decenniet, i takt med att Helsingfors nya spårvägslinjer färdigställs.
Källor: Stadler, PKO, IRJ, Helsingin seudun liikenne (HSL).