Cirkulära affärsmodeller är på väg från trend till vardag i detaljhandeln. Men för att bli en ur alla aspekter hållbar del av affären – inte bara pilotprojekt – måste de gå ihop även på sista raden. Här spelar logistiken en huvudroll.
Det framgår av slutrapporten av forskningsprojektet ”Logistikens roll för lönsamhet i detaljhandelns cirkulära affärsmodeller” som nu presenteras av Linköpings Universitet och Svensk Handel.
En ny slutrapport, framtagen av Erik Sandberg, professor i logistik vid Linköpings universitet, och Arne Andersson, senior e-handelsexpert på Svensk Handel, visar att logistiken är avgörande för att göra cirkulära satsningar lönsamma och skalbara.
– Logistik är den ofta förbisedda pusselbiten som gör cirkulära flöden möjliga. Vår studie visar att en smart utformad logistik inte bara bidrar till hållbarhet, utan också är helt central för att skapa lönsamhet i cirkulära affärsmodeller, säger Erik Sandberg.
– För att handeln på allvar ska kunna ställa om mot cirkularitet krävs ökad kunskap, samarbete och innovation inom logistikområdet. Vår förhoppning är att rapporten ska inspirera och vägleda företag inom branschen, säger Arne Andersson.
Fyra centrala slutsatser från rapporten:
- Den befintliga logistiken i linjära affärsmodeller är ofta en viktig grund för cirkulära satsningar.
- Varje företag måste utgå från sina egna förutsättningar i det cirkulära ekosystemet.
- Även småskaliga cirkulära initiativ väcker strategiska frågor som påverkar hela verksamheten.
- Lönsamheten i cirkulära affärsmodeller behöver synliggöras och konkretiseras.
Källa: Linköpings Universitet och Svensk Handel