Göteborgsprojektet kapade koldioxid med trettio procent

I Skandiahamnen pågår kajarbetet för fullt. 1 500 pålar har slagits i marken och spontarbetet är i slutfasen. Foto: Göteborgs Hamn AB
I Skandiahamnen pågår kajarbetet för fullt. 1 500 pålar har slagits i marken och spontarbetet är i slutfasen. Foto: Göteborgs Hamn AB

Bygget av kajen i projekt Skandiaporten har lett till kraftigt reducerade koldioxidutsläpp. Genom nya materialval, cirkulära metoder och innovativa arbetsrutiner har utsläppen minskat med trettio procent. Den extra kostnaden för klimatåtgärderna motsvarar ungefär en procent av projektets totala budget, enligt Göteborgs Hamn.

Resultat av klimatsmarta val

Enligt hamnens beräkningar har insatserna för klimatsmarta material och arbetssätt gett stor effekt. Bland åtgärderna finns återvunnet stål, minskad betongtjocklek och effektivare användning av spont.

– Ser du till nyttan är det små kostnader när vi jämför med den stora klimatnyttan vi får. Genom ett nära samarbete med NCC har vi noggrant vridit och vänt på alla aspekter av konstruktion, inköp och arbetssätt. Genom att göra en klimatkalkyl som tydligt visar på skillnader i val, våga ifrågasätta gamla invanda arbetsmetoder, tänka nytt och hela tiden fokusera på att få ner koldioxidutsläppen har vi utvecklat målet som vi satte upp inför byggstart och lyckas nu nå trettio procent reducering, säger Jan Andersson, projektledare för Skandiaporten på Göteborgs Hamn AB.

Miljöinsatser i praktiken

Maskinerna på plats körs på hundra procent HVO100 och flera moment har genomförts med eldrivna maskiner. Samordnade beställningar, färre transporter och laddplatser för elbilar har bidragit ytterligare.

Cirkulära lösningar, som återbruk av asfalt, stål och betongmassor, har också minskat klimatpåverkan. Löpande klimatkalkyler och inköp med koldioxid som urvalskriterium har använts som styrmedel.

 Kajförstärkning i Skandiahamnen. Foto: Göteborgs Hamn AB

Milstolpe i byggarbetet

Projektet uppmärksammades nyligen med ett firande i Skandiahamnen.

– Det är stort att vi lyckats så bra med målet att sänka koldioxidutsläppen i projektet och det ska såklart firas med de som gör en stor och viktig del av arbetet, alla inblandade i byggnationen ute i Skandiahamnen. Det spelar ingen roll hur mycket vi räknar och planerar om vi inte får den nödvändiga hjälp och kunskap från de som fysiskt får pålar, betong och spont på plats. Detta milstolpsfirande i september blir en hyllning till alla som bidragit, och en signal om att klimatsmart byggande är både möjligt och lönsamt, säger Jan Andersson.

Fakta: 

  • Kajförstärkningen: Påbörjad i februari 2024. Göteborgs Hamn ansvarar.
  • Farledsfördjupningen: Nästan fem kilometer långt område, muddringsvolym 9–11 miljoner kubikmeter. Ansvar: Sjöfartsverket. Byggstart planeras till hösten 2026.

Hela projektet väntas vara färdigt kring årsskiftet 2027/2028.

Källa: Göteborgs hamn