Volvo Trucks uppgraderar sitt förarstödssystem Driver Alert Support med en ögonspårande kamera. Syftet är att tidigare upptäcka tecken på trötthet och ouppmärksamhet hos förare. Den nya tekniken blir standard i bolagets tunga och medeltunga lastbilar i EU från november 2025 och uppfyller redan de kommande kraven i EU:s säkerhetslagstiftning.
Det uppgraderade systemet bygger på två kameror. En ny ögonspårande kamera, placerad ovanpå sidodisplayen i hytten, registrerar om föraren blir distraherad. Samtidigt övervakar en framåtriktad kamera körbeteendet och fordonets position i körfältet. Vid tecken på trötthet eller ouppmärksamhet varnas föraren med ett pop-up-meddelande och ljudsignal.
EU:s nya krav
Systemet uppfyller redan EU:s General Safety Regulation (GSR2). Från juli 2026 blir det obligatoriskt att alla lastbilar inom unionen är utrustade med Advanced Driver Distraction Warning-system. Den nya ögonkameran aktiveras vid hastigheter över 18 km/h.
Lansering i november 2025
Det uppgraderade förarstödssystemet blir standard i bolagets tunga lastbilar FH och FM samt de medeltunga FL och FE på EU-marknaden, och även i vissa andra länder som Norge, Schweiz och Storbritannien. Utanför EU kommer det nuvarande systemet med enbart framåtriktad kamera fortsatt att erbjudas.