Volvo Trucks lanserar nytt säkerhetssystem med ögonkameror

Kamerabaserad övervakning. Foto: Volvo Trucks
Kamerabaserad övervakning. Foto: Volvo Trucks

Volvo Trucks uppgraderar sitt förarstödssystem Driver Alert Support med en ögonspårande kamera. Syftet är att tidigare upptäcka tecken på trötthet och ouppmärksamhet hos förare. Den nya tekniken blir standard i bolagets tunga och medeltunga lastbilar i EU från november 2025 och uppfyller redan de kommande kraven i EU:s säkerhetslagstiftning.

Det uppgraderade systemet bygger på två kameror. En ny ögonspårande kamera, placerad ovanpå sidodisplayen i hytten, registrerar om föraren blir distraherad. Samtidigt övervakar en framåtriktad kamera körbeteendet och fordonets position i körfältet. Vid tecken på trötthet eller ouppmärksamhet varnas föraren med ett pop-up-meddelande och ljudsignal.

EU:s nya krav
Systemet uppfyller redan EU:s General Safety Regulation (GSR2). Från juli 2026 blir det obligatoriskt att alla lastbilar inom unionen är utrustade med Advanced Driver Distraction Warning-system. Den nya ögonkameran aktiveras vid hastigheter över 18 km/h.

Lansering i november 2025
Det uppgraderade förarstödssystemet blir standard i bolagets tunga lastbilar FH och FM samt de medeltunga FL och FE på EU-marknaden, och även i vissa andra länder som Norge, Schweiz och Storbritannien. Utanför EU kommer det nuvarande systemet med enbart framåtriktad kamera fortsatt att erbjudas.