M Sverige kritiserar regeringens elbilspolitik

– Privatpersoner som själva köper sin elbil lämnas helt utan stöd, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige. Foto: brandt unsplash/Unsplash
– Privatpersoner som själva köper sin elbil lämnas helt utan stöd, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige. Foto: brandt unsplash/Unsplash

Regeringens senaste satsningar på elektrifiering får kritik av M Sverige. Organisationen menar att förmånsbilister, som redan har skattelättnader, gynnas ytterligare medan privatpersoner som själva köper elbil lämnas utan stöd.

Skillnader i stöd
En förare med elbil som förmån beräknas få över 40 000 kronor i subvention under tre år genom schablonnedsättningen av förmånsvärdet. Privatköpare får däremot inget motsvarande stöd. De senaste förslagen om näringslivets transporter och förmånsfri laddning förstärker enligt organisationen skevheten.

”Privatpersoner som själva köper sin elbil lämnas helt utan stöd”, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.

Kritik mot statens prioriteringar
”Det är orimligt att staten ger miljarder i förmåner till tjänstebilsförare, men ingenting till privatpersoner som tar ansvar och köper sin elbil själva. Resultatet blir att hushåll fortsatt hänvisas till billigare bensin- och dieselbilar, vilket bromsar omställningen”, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Framtida bonusar
En planerad klimatbilsbonus med stöd från EU:s klimatfond kommer enligt organisationen endast att nå ett begränsat antal hushåll och riskerar att få liten effekt.

”Om regeringen menar allvar med att påskynda elektrifieringen måste man sänka trösklarna för alla, inte bara för de som får en tjänstebil via jobbet. Fokuserar man bara på halva nyförsäljningen av personbilar kommer Sverige att halka efter i klimatomställningen”, säger Carl-Erik Stjernvall.

Källa: M Sverige