Samsung Heavy Industries i Sydkorea har tagit ett betydande steg i utvecklingen av kärnkraftsdrivna handelsfartyg. Bolaget har fått ett preliminärt godkännande, Approval in Principle (AIP), från klassningssällskapet American Bureau of Shipping (ABS) och det liberianska fartygsregistret för ett konceptuellt utformat LNG-fartyg på 174 000 kubikmeter, som ska drivas av en liten modulär saltsmältereaktor.
Reaktorn, med en kapacitet på 100 megawatt termisk effekt, har tagits fram i samarbete mellan Samsung Heavy Industries och Korea Atomic Energy Research Institute (KAERI). Till skillnad från traditionella kärnreaktorer använder denna teknik flytande kärnbränsle i form av smält salt, som både fungerar som bränsle och kylmedel.
Ny typ av reaktor för fartygsdrift
AIP är en tidig fas i processen för nya tekniska lösningar, där ABS bedömer att konceptet uppfyller avsikten i gällande regelverk och industristandarder. KAERI framhåller att godkännandet är det första steget mot faktisk utveckling av ett fungerande fartyg.
Redan i oktober förra året publicerade ABS en studie om möjligheten att använda små modulära reaktorer på LNG-fartyg. Studien analyserade bland annat konsekvenserna av att utrusta ett standardfartyg på 145 000 kubikmeter med en högtempererad gaskyld reaktor. Resultaten visade på både tekniska möjligheter och stora utmaningar, särskilt vad gäller säkerhet och acceptans.
Klimat- och energiperspektiv
Bakgrunden är det växande behovet av LNG-transporter. Fartygen använder stora kryogena tankar för att lagra naturgas i flytande form vid minus 165 grader Celsius. Energiförbrukningen för ett sådant fartyg ligger normalt mellan 30 och 75 megawatt.
Enligt ABS kan kärnkraft spela en nyckelroll för att minska utsläppen från sjöfarten, men hinder återstår i form av internationella regler och allmänhetens inställning. Frågan har även uppmärksammats av USA:s energidepartement, som gett ABS i uppdrag att identifiera hinder för införande av avancerad kärnkraftsdrift på kommersiella fartyg.
Sjöfarten står för omkring 350 miljoner ton fossila bränslen årligen och uppskattas orsaka cirka 3 procent av världens koldioxidutsläpp. Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) antog i juli 2023 nya klimatmål som innebär att sektorn ska nå nettonollutsläpp runt år 2050.
Samsung presenterade sin certifiering under mässan Gastech 2025 i Milano och framhåller att tekniken kan bidra till att minska beroendet av fossila bränslen inom global handelssjöfart.
Fakta: Kärnkraft och sjöfart
-
Till skillnad från traditionella kärnreaktorer används teknik med flytande kärnbränsle i form av smält salt, som både fungerar som bränsle och kylmedel. Enligt Samsung innebär metoden ökad stabilitet, hög energieffektivitet och att bränslet inte behöver bytas ut under fartygets livslängd, även om endast en enhet installeras. Bolaget har forskat på kärnkraftsteknik för maritima tillämpningar i många år, bland annat inom koncept för flytande kärnkraftverk.
- Fartyget: LNG-transportör på 174 000 kubikmeter
- Drivkälla: Liten modulär saltsmältereaktor (MSR), 100 MWt
- Fördelar: Ingen bränsleersättning under fartygets livslängd, hög energieffektivitet
- Bakgrund: Sjöfarten orsakar cirka 3 procent av världens utsläpp
- Klimatmål: IMO:s strategi är nettonollutsläpp till 2050
Källa: World Nuclear News