Scania lanserar en ny drivlineplattform för bussar och turistbussar. Plattformen bygger på Super-lastbilsmotorn och omfattar både förbränningsmotorer och laddhybrider. Syftet är att möta olika operatörers behov, minska bränsleförbrukning och uppfylla krav på nollutsläppszoner i långväga trafik.
Förbränningsmotorn i fokus
Den nya förbränningsdrivlinan, kallad Scania Super, har utvecklats för långväga rutter där bussar och turistbussar fortsatt är det mest realistiska alternativet. Enligt tillverkaren kan bränslebesparingar på upp till åtta procent uppnås jämfört med föregående generation, vilket även innebär minskade utsläpp.
Drivlinan baseras på en 13-liters motor i kombination med en ny version av växellådan Scania Opticruise. Den är förberedd för kommande Euro 7-regler och har ett nytt avgasreningssystem. Motorn är konstruerad för en livslängd på upp till två miljoner kilometer, med filter placerade för snabbare service.
Laddhybrid med upp till 80 km räckvidd
Parallellt lanseras en laddhybrid (PHEV) för långväga trafik. Den kan köras i fyra lägen – el, hybrid, laddningshållning och tvångsladdning – och har en elektrisk räckvidd på upp till 80 kilometer. Maxeffekten är 290 kW. Systemet möjliggör körning i nollutsläppszoner och kan programmeras via Scania Zone, vilket automatiskt växlar till eldrift inom angivna områden.
Enligt tillverkaren kan lösningen minska bränsleförbrukning och utsläpp med upp till 40 procent i typisk turistbusstrafik.