Kraftig nedgång för bilexporten

Vrooms analyser visar att det fortsatt är allt yngre bilar som är populära att exportera. Foto: matthes vitali adutskevich/unsplash
Vrooms analyser visar att det fortsatt är allt yngre bilar som är populära att exportera. Foto: matthes vitali adutskevich/unsplash

Den svenska exporten av personbilar minskade med 20 procent under första halvåret 2025 jämfört med samma period 2024. Nedgången följer den avmattning som inleddes under slutet av 2024, då exporten totalt minskade med 8 procent.

Analysen visar att yngre bilar fortsätter dominera exporten. Under första halvåret 2025 utgjorde bilar yngre än fem år 61 procent av den exporterade personbilsflottan, jämfört med 63 procent under samma period året innan. Andelen laddbara bilar i exporten steg till 34 procent från 27 procent föregående år. Bland de yngre bilarna, upp till fem års ålder, stod laddbara fordon för 54 procent, en ökning från 42 procent 2024.

Tvåårsbilar sticker ut
Exporten minskade i nästan alla ålderskategorier, särskilt i segmentet två till fem år där exporten föll med 38,3 procent. Dessa bilar består till stor del av tidigare leasade fordon från företag och privatpersoner. Samtidigt ökade exporten av bilar upp till två års ålder jämfört med samma period 2024. I denna kategori är laddbara bilar underrepresenterade medan bensinbilar står för 26 procent, jämfört med 12 procent bland motsvarande bilar som stannar på den svenska marknaden.

Stärkt krona påverkar exporten
”Att exportmarknaden ser ut att svalna av något kan förklaras av flera faktorer. Vi har dels en kronkurs som har stärkts mot utländsk valuta sedan rekordåret 2023, vilket gör att det inte är lika fördelaktigt att exportera bilar till andra marknader. Vi har även haft en ökad efterfrågan på begagnade bilar under lågkonjunkturen, vilket har inneburit att handlarna kan omsätta bilarna till svenska kunder snabbt,” säger Ali Avcu, Vrooms specialist inom begagnathandeln.

Två stora aktörer dominerar exportmarknaden
Analysen för första halvåret 2025 visar att 15 företag står för nästan 60 procent av exportmarknaden för bilar upp till fem års ålder. BCA och Tradingsolutions utgör de två största aktörerna med tillsammans en fjärdedel av marknaden. Antalet exportörer i hela marknaden, oavsett bilålder, har minskat med 14 procent jämfört med samma period 2024.

Volkswagen och Volvo toppar exporten av femårsbilar
Under första halvåret 2025 exporterades totalt 36 906 femårsbilar från Sverige. Volkswagen och Volvo toppar listan med en andel om 13,7 procent respektive 12,7 procent av den totala exporten. Audi, Mercedes-Benz och Peugeot kompletterar topp fem. Sett till relationen mellan antal bilar i trafik och exportvolym sticker vissa märken ut. Peugeot, Opel och Audi har de högsta exportandelarna i förhållande till sitt bestånd, medan märken som Toyota och Kia har betydligt lägre exportandel trots stora volymer i trafik.

”Att exporten minskar och fler bilar stannar i Sverige gynnar både bilhandeln och miljöomställningen. Bilhandeln kan erbjuda konsumenter ett bredare utbud av laddbara bilar vilket påverkar omställningen till en hållbar fordonsflotta i positiv riktning. Samtidigt stärks handeln långsiktigt eftersom en bil omsätts flera gånger till olika ägare – både i den auktoriserade och den fristående handeln. Dessutom behöver bilarna servas och underhållas under hela sin livslängd,” avslutar Ali Avcu.

Sammanfattning

  • Total export: −20 procent jämfört med samma period 2024
  • Andel bilar yngre än fem år: 61 procent av exporten
  • Andel laddbara bilar: 34 procent (27 procent 2024)
  • Andel laddbara bilar upp till fem år: 54 procent (42 procent 2024)
  • Tvåårsbilar ökar i andel av den totala exporten (+5,3 procent)
  • Volkswagen (13,7 procent), Volvo (12,7 procent) och Audi (10,7 procent) toppar exportlistan
  • Högsta exportandel i förhållande till femårsbeståndet: Opel, Peugeot, Audi

    Källa: Vroom