Japans legendariska Shinkansen-tåg står inför en stor förändring. En helt ny generation, kallad E10, har presenterats och planeras tas i drift år 2030. Det blir första gången i historien som ett icke-japanskt designteam står bakom utformningen av landets ikoniska snabbtåg.
Shinkansen, ofta kallade "bullet trains", har i mer än ett halvt sekel präglat Japan och satt standarden för höghastighetståg världen över. Systemet omfattar nästan 3 200 kilometer spår som binder samman storstäder på tre av landets fyra huvudöar: Honshu, Kyushu och Hokkaido. Varje år transporterar Shinkansen omkring 150 miljoner passagerare.
Ny era för Shinkansen
Den nya modellen E10 ska successivt ersätta dagens E2- och E5-serier som närmar sig slutet av sin livscykel. E10 kommer att trafikera Tohoku-linjen som förbinder Tokyo med Aomori i norra Honshu. Bakom utformningen står designbyrån Tangerine, med kontor i London och Seoul, som fått uppdraget av järnvägsbolaget East Japan Railway Company (JR East).
Att utformningen görs av en internationell aktör markerar ett trendbrott i ett land där Shinkansen länge betraktats som en nationell stolthet och teknisk symbol.
Design inspirerad av japansk kultur
Tangerines chefsdesigner Matt Round betonade i en intervju med Newsweek vikten av att förankra det nya tåget i japansk kultur:
– Det finns så många olika aktörer i leveranskedjan som man måste samarbeta med för att förverkliga en vision. De relationerna är väldigt viktiga, och vi är ett team som gör detta tillsammans. Vi bygger broar mellan kulturer, mellan teknisk expertis och samlar de bästa teamen för att leverera det här, sade Round.
Han beskrev hur designfilosofin "thoughtful travel" – eftertänksamt resande – varit vägledande. Det innebär att tåget ska spegla landskapet och kulturen längs linjen.
– Vi tog inspiration från all natur och alla miljöer längs vägen – skogarna, kusterna, städerna – och använde de intrycken som bränsle för designen. Det är en fantastisk inspirationskälla, sade Round.
En särskild inspirationskälla var de japanska körsbärsblommorna, sakura, vars former påverkat tågets yttre linjer.
Även interiören har fått en ny utformning med målet att skapa en lugnare och mer harmonisk resa.
– Vi tog med oss andan av omtanke och lät den styra utformningen för att passa både japanska resenärer och internationella besökare. Vi försökte verkligen tänka på olika konsumentgrupper och intressenter och landade i en filosofi som vi kallar thoughtful travel, sade Round till Newsweek.
Symbol för framtidens järnväg
Shinkansen har varit ett tekniskt och kulturellt fenomen sedan det första tåget började rulla inför OS i Tokyo 1964. Höghastighetståget satte en ny global standard för punktlighet, säkerhet och bekvämlighet. Länder som Kina, Frankrike, Spanien och Italien har inspirerats i sina egna satsningar.
Nu hoppas JR East att den nya generationen ska fortsätta locka resenärer i ett samhälle där flyget länge varit konkurrent om långväga resor. Samtidigt spelar Shinkansen en central roll i Japans klimatstrategi, då tågen drivs av el och anses vara ett energieffektivt alternativ.
Kritiker pekar dock på att det är viktigt att utvärdera hela systemets klimatpåverkan, särskilt i ett land där delar av elproduktionen fortfarande bygger på fossila källor. Byggandet av höghastighetsbanor innebär dessutom stora ingrepp i natur och lokalsamhällen.
Ändå är Shinkansen fortfarande starkt förknippat med nationens modernitet och utveckling. Frågan är nu hur den internationellt utformade E10-modellen kommer att tas emot i ett land där tradition och teknisk stolthet går hand i hand.
De första tågen väntas börja rulla år 2030. Fram till dess ska koncepten utvecklas till färdiga modeller som kan klara både de tekniska kraven och de högt ställda förväntningarna från japanska resenärer.
Källa: Newsweek
Fakta: Shinkansen
- Första tåget: Invigdes 1964 mellan Tokyo och Osaka.
- Högsta hastighet: Upp till cirka 320 kilometer i timmen.
- Banlängd: Omkring 3 200 kilometer spår över tre huvudöar.
- Resenärer: Cirka 150 miljoner passagerare per år.
- Punktlighet: Genomsnittlig försening mäts ofta i sekunder.
- Betydelse: Har blivit en modell för höghastighetståg globalt.