E-handeln ökar – men svenska aktörer utmanas av utländska plattformar

Per Ljungberg är Innovationschef på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel
Per Ljungberg är Innovationschef på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 15,3 miljarder kronor och för juli månad till 13,7 miljarder kronor.

Båda månaderna ökade omsättningen jämfört med samma månader förra året, i juni var ökningen 4 procent och i juli 16 procent.

– Vi gläds åt att både juni och juli blev förhållandevis starka månader för många e-handelsföretag. Det var välbehövligt givet att avslutningen på våren var svag. Men faktum kvarstår. För att e-handeln ska komma tillbaka på riktigt krävs att konsumenternas köpkraft stärks, och där är vi inte riktigt ännu, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen konsumenter som e-handlade låg på samma höga nivå som i juni och juli förra året, över 70 procent. Förklaringen till omsättningsökningen var i huvudsak att snittköpesumman per e-handelskonsument ökade. Snittköpesummorna för juni och juli var de högsta sedan pandemiåret 2021.

– Samtidigt som det finns mycket att glädjas åt i juni- och julisiffrorna finns det fortsatt orosmoln. Vi ser hur e-handelsköpen från utlandet cementerat sig på höga nivåer, vilket tyvärr innebär att svenska konsumenter satt i system att handla från plattformar som Temu och Shein. Utöver att vara skadligt för miljön kan det också i värsta fall vara direkt farligt för konsumenten själv. Detta kommer vi fortsätta att påvisa framöver, säger Per Ljungberg.

Källa: Svensk Handel