SL-biljetten kan snart ge mer än bara kollektivtrafik

Michaela Haga framför pendelbåt. Foto: Region Stockholm
Michaela Haga framför pendelbåt. Foto: Region Stockholm

Region Stockholm föreslår att SL-biljetten ska kunna ge rabatt på kommersiell sjötrafik och att man ska kunna se dessa avgångar i SL-appen.

Under våren har trafikförvaltningen utrett en modell för biljettsamverkan mellan SL och kommersiella aktörer som kör sjötrafik i Stockholmsregionen. På sjötrafikutskottets sammanträde den 25e augusti återrapporteras resultatet.

Trafikförvaltningen föreslår en modell där kommersiella aktörer ges möjlighet samverka så att SL-biljetten ger en rabatt vid köp av biljett hos aktören. I ett första steg kommer ett pilotförsök att genomföras. Hur stor rabatten blir är inte utrett och är en fråga som hanteras i varje enskilt fall en aktör vill nyttja tjänsten.

"Genom detta beslut skapar vi ett mervärde till SL-biljetten. I längden gör det SL-biljetten och SL-trafiken mer attraktiv. Som resenär får du en rabatt vid köp av andra resor, och de privata aktörerna får potentiellt nya kunder, det är en win-win", säger Michaela Haga, ordförande i sjötrafikutskottet

Även avgångar med kommersiella aktörer kommer att synas och inkluderas i SL:s reseplanerare, på webben och i appen. Kompletterande information om vem som utför trafiken och att resan kräver en separat biljett kommer också att finnas.

Nu förbereder vi att testa denna modell inom sjötrafiken och jag hoppas att det slår väl ut och får ringar på vattnet, samt att vi i framtiden kan applicera lösningarna på färdslag så som hyrcyklar och elsparkcyklar. Det är kul att Stockholms äldsta kollektivtrafikslag kan ligga i framkant för nya lösningar som förbättrar för resenärerna inom Stockholms kollektivtrafik, säger Michaela Haga

Fortsättningsvis kommer ett arbete med teknisk integration att utföras och en dialog föras med intresserade aktörer under 2025. I arbetet ingår att initiera ett pilotförsök på en linje/ sträcka där marknaden har intresse.

Källa: Region Stockholm