Kritikstorm mot Trafikverket: Tågkaos och eftersatt underhåll i fokus

Trafikverkets entré i Eskilstuna. Foto: Wikipedia Common, kredit: Raphael Saulus
Trafikverkets entré i Eskilstuna. Foto: Wikipedia Common, kredit: Raphael Saulus

I juli slog ett kraftigt åskoväder ut delar av tågtrafiken, vilket gjorde att passagerare blev kvar i tågen i upp till elva timmar – utan information eller tillgång till mat. Händelsen väckte starka reaktioner som fortfarande inte har lagt sig.

– Det här är ju en trafiksituation som är helt oacceptabel, säger Fredrik Lundh Sammeli (S), som kräver krafttag mot Trafikverket, inklusive förstatligat ansvar för underhållet. 

Tågkaos och kritiserad kommunikation

Miljöpartiet vill kalla både Trafikverket och tågoperatörer till trafikutskottet för att klargöra ansvar. 

– Det ska inte behöva bli en ren skräckupplevelse att resa med tåg, säger Linus Lakso (MP).

Trafikverket kallar händelsen “mycket beklaglig” och menar att det var en ovanlig situation som blev värre än väntat, delvis på grund av skadade signaler efter blixtnedslag. 

Underhållsskuld och infrastrukturförtroende naggas

Det senaste året har Trafikverket brottats med en ökande underhållsskuld, vilket har lett till en rekordhög nivå av felanmälningar på järnvägen – drygt 200 per dag.

Samtidigt riktas kritik mot Trafikverkets planeringsarbete. Flera statliga myndigheter påpekar att infrastrukturen prioriteras utifrån historiska data snarare än fastställda mål för klimat, miljö och säkerhet.

Ny kritik mot upphandlingsmodellen pekar på att vägprojekt favoriseras och att järnvägssatsningar därmed uteblir.

Flera trafike­xperter föreslår att en ny, självständig järnvägsmyndighet skapas. Detta för att förbättra kompetensen och kontinuiteten i planering och underhåll 

Väg- och järnvägsprojekt försenade

Trafikverket har också fått kritik för bristande kommunikation internt – bland annat har dokument fastställts mycket sent och personal fått kort varsel inför skiftbyten.

Projekt som Västlänken i Göteborg har drabbats av allvarliga förseningar och kostnadsökningar. Bygget riskerar nu att bli klart först mellan 2029 och 2032 istället för tidigare planerade 2026–2029.

I elvägsprojektet beslutade Trafikverket nyligen att pausa vidare utbyggnad med bakgrund av att det inte bedöms vara samhällsekonomiskt försvarbart.

Faktaruta: Samlad kritik mot Trafikverket

Problemområde

Beskrivning

Tågkaos & kommunikation

Passagerare fastnade timvis utan info vid kraftigt åskoväder

Underhållsskuld

Över 200 felanmälningar per dag – oacceptabel nivå

Bristande planering

Fokus på historiska data istället för mål för miljö och säkerhet

Försenade projekt

Västlänken försenad och billigare lösningar av elvägar stoppade

Upphandlingskritik

Modell gynnar väg framför järnväg enligt debattörer och experter

Myndighetsförslag

Förslag om ny järnvägsmyndighet för ökad effektivitet och fokus

Källor:
Sveriges Radio 
Sweden Herald 
Aftonbladet 
Dagens Nyheter & Omni
SVT Nyheter 
Järnvägar.nu 
Wikipedia om Västlänken & elvägsprojektet 

Källor: Aftonbladet, SVT Nyheter, Omni, Järnvägar.nu, Trafikverket, m.m.