Rapport: Kriminella nätverk infiltrerar sjöfarten

Interpol i arbete i en hamn. Foto: Interpol
Interpol i arbete i en hamn. Foto: Interpol

Organiserad brottslighet utnyttjar i allt större utsträckning svagheter i de globala maritima försörjningskedjorna. En ny rapport från Världstullorganisationen (World Customs Organization, WCO) visar att mer än två tredjedelar av alla upptäckta narkotikatransporter till havs involverade någon direkt anställd inom sjöfartens lastkedja.

Rapporten bygger på en tvåårig analys av 2 600 narkotikabeslag världen över, motsvarande 1 347 ton, där så kallade “interna konspiratörer” visat sig vara en central länk i smugglingen – särskilt när det gäller kokain. Dessa personer arbetar direkt med kriminella nätverk, antingen under hot eller mot betalning.

– Illegitima aktörer underminerar våra gemensamma ansträngningar med industrin för att främja ett handelssystem som är säkert, tryggt och fritt flödande, säger WCO:s generalsekreterare Ian Saunders. – De enorma mängder narkotika som upptäcks globalt visar tydligt att de ansvariga är välresursstarka, skickliga och ihärdiga. De förtjänar svar av samma fokus och beslutsamhet. När hoten utvecklas och blir mer sofistikerade måste våra motåtgärder göra detsamma.

Mindre hamnar allt viktigare för smugglarna

WCO:s genomgång visar att insidermedarbetare är särskilt inriktade på att manipulera fraktcontainrar. De ligger bakom 85 procent av alla beslag och 80 procent av den beslagtagna narkotikamängden.

Smuggelligorna har under 2023 och 2024 förändrat sina rutter, och allt fler transporter går nu via mindre hamnar i olika delar av Europa. Enligt WCO beror förändringen på att dessa hamnar ofta har mindre resurser för kontroll och därför är mer sårbara.

I Danmark varnar branschorganisationen Danske Speditører för att även speditörer måste höja sin riskhantering. – Organiseret kriminalitet udnytter systematisk svagheder i de maritime forsyningskæder, säger organisationens vd Martin Aabak.

Även Sverige pekas ut som ett transitland för narkotika som förs in via containertrafik. Enligt Tullverket har ökade volymer containerfrakt till Göteborgs hamn – Skandinaviens största – medfört större behov av kontroller. Smugglingen sker ofta via Sydamerika och Västafrika, och containrarna kan passera flera omlastningshamnar innan de når svensk kust.

Fyra huvudsakliga metoder för kokainsmuggling

Rapporten identifierar fyra huvudmetoder som kriminella nätverk använder tillsammans med interna konspiratörer:

  • att gömma narkotika i själva containerstrukturen
  • att bryta sig in i containrar under transport
  • att fästa lasten på fartygsskrov
  • att släppa lasten till havs för senare upphämtning

En växande trend är att gömma mindre mängder kokain i tomrum i kylcontainrar, där lasten sedan hämtas på obevakade depåer efter att containrarna passerat tullen. Denna metod är snabb, diskret och underlättas av insidermedarbetare som har tillgång till logistiksystemen, vilket gör att narkotikan kan transporteras utan att plomberingar bryts.

WCO har registrerat 627 sådana fall med en genomsnittlig last på 52 kilo. I många fall används GPS-sändare för att underlätta hämtningen.

Rapport avslöjar omfattande infiltration av sjöfarten

Andra metoder är att gömma lasten i containerinnertak – där mängden beslag ökat från 0,9 ton år 2023 till 3,4 ton år 2024. Däremot har gömningar i containergolv minskat med fyrtio procent, vilket myndigheterna tror beror på både bättre kontroll och logistiska svårigheter.

I Sverige har Tullverket på senare år gjort flera stora beslag av kokain i hamnar, bland annat i Helsingborg och Stockholm, där narkotikan varit gömd i bananleveranser eller i modifierade containerdelar. Myndigheten har även påtalat att insidermedarbetare i logistik- och hamnverksamheter kan vara en del av problemet, vilket gör bakgrundskontroller och säkerhetsrutiner till en avgörande fråga.

Globalt problem med nordiska risker

Infiltrationen gäller inte bara stora hamnar i Sydamerika och Europa, utan också mindre lastpunkter och regionala hamnar som spelar en viktig roll i transportkedjan. WCO betonar att narkotikasmugglingen via sjöfarten är en global säkerhetsfråga som kräver både internationellt samarbete och striktare lokala kontroller.

Flera länder, däribland Nederländerna och Belgien, har redan vidtagit åtgärder för att minska insiderns möjligheter att agera, bland annat genom att begränsa personalens tillgång till viss information och förstärka bakgrundskontroller. Men rapporten pekar på att kriminella nätverk snabbt anpassar sig och hittar nya svaga punkter.

För svensk del innebär detta att även mindre hamnar, som ofta hanterar specialiserad last, kan bli intressanta för smugglarna. I kombination med ökade godsvolymer och personalbrist inom kontrollverksamheten ökar risken för infiltration.

WCO:s fullständiga rapport, Infiltration of maritime cargo supply chains – Organised crime, cocaine and the internal conspirator, finns tillgänglig på engelska, franska och spanska. Den har tagits fram inom ramen för ABF/WCO Supply Chain Integrity Project, som finansieras av det australiska inrikesdepartementet och Australian Border Force.

Källa: World Customs Organisation