Schweiziska federala järnvägar (SBB) och Siemens Mobility har startat ett årslångt test av ett nytt system för hinderdetektering. Försöket, som sker i Zürichområdet, ska undersöka hur tekniken kan stödja lokförarna och bidra till ökad säkerhet i tågtrafiken. Testet utförs på ett fordon som används i Zürcher S-Bahn.
Bakgrunden är att hinder på spåren kan orsaka både skador på tåg och störningar i trafiken. Om exempelvis kraftiga oväder gör att trädgrenar eller andra föremål hamnar på rälsen och inte upptäcks i tid, kan det leda till materiella skador, förseningar och i värsta fall avbrott i trafiken.
– För att säkerställa en ännu säkrare och mer tillförlitlig järnvägsdrift testar SBB tillsammans med Siemens Mobility ett system för hinderdetektering, skriver SBB i ett pressmeddelande. Ett sådant system kan i framtiden stödja lokpersonalen genom att tidigt identifiera hinder på banan och därmed ytterligare öka säkerheten i tågtrafiken.
Tekniken som ska upptäcka hinder
Systemet som nu provas består av kamera, radar, värmekamera och GPS-mottagare. Utrustningen installeras på en lokomotivtyp som används i Zürichs pendeltågsnät. Tanken är att tekniken kontinuerligt ska samla in data om omgivningen och identifiera föremål som befinner sig på eller nära spåren.
Systemet är utformat för att arbeta i bakgrunden, utan att störa lokförarens arbete eller påverka tågdriften. Testerna omfattar en rad olika förhållanden – från öppna sträckor till tunnlar och bangårdar, samt vädersituationer som dimma, snö och regn. Syftet är att utvärdera hur väl systemet fungerar i varierande miljöer.
Liknande teknik har tidigare prövats inom andra transportsektorer, exempelvis i lastbilar och bussar, men det är först på senare år som den anpassats för järnvägsdrift. Kombinationen av radar och värmekamera kan ge fördelen att upptäcka hinder även vid dålig sikt eller under nattkörning, något som traditionella kameror har svårare med.
Dataanalys och integritetsskydd
Det inspelade materialet kan i vissa fall innehålla bilder av människor, till exempel resenärer som väntar på perronger. Enligt SBB används dessa uppgifter enbart för att utvärdera och utveckla systemets funktionalitet. All insamlad data raderas när syftet med den är uppfyllt.
SBB framhåller att dataskyddet är säkrat genom flera tekniska och organisatoriska åtgärder – bland annat strikta åtkomstbegränsningar och kryptering av information. När försöket är avslutat tas utrustningen bort från testfordonet.
Enligt SBB ska erfarenheterna från försöket kunna användas i framtida upphandlingar och nya testprojekt. Om resultaten blir positiva kan tekniken på sikt införas i större skala i Schweiz och eventuellt även exporteras till andra länder med liknande säkerhetsbehov.
Källa: Pressmeddelande från SBB