Nya beslut från OSPAR-konventionen innebär skärpta regler för sjöfart och plastanvändning i Nordostatlanten. Från 2027 förbjuds utsläpp från rökgasrening ombord på fartyg, och oskyddad frigolit i bojar och pontoner ska fasas ut. Målet är att minska både kemiska utsläpp och marint plastskräp. Det uppger Havs- och vattenmyndigheten.
Nya beslut från OSPAR-konventionen innebär skärpta regler för sjöfart och plastanvändning i Nordostatlanten. Från 2027 förbjuds utsläpp från rökgasrening ombord på fartyg, och oskyddad frigolit i bojar och pontoner ska fasas ut. Målet är att minska både kemiska utsläpp och marint plastskräp. Det uppger Havs- och vattenmyndigheten.
Förbud mot utsläpp från skrubbrar
Vid OSPAR:s ministermöte antogs ett beslut om att förbjuda utsläpp från fartygs skrubbrar i inre vatten och hamnar inom hela OSPAR-området, som sträcker sig från Norge till Portugal. För öppna skrubbrar träder förbudet i kraft den 1 juli 2027, medan stängda system förbjuds från 1 juli 2029. OSPAR rekommenderar även ett liknande förbud i territorialhav.
Sverige har tillsammans med Danmark och Finland redan beslutat att införa ett nationellt förbud för utsläpp från öppna skrubbrar med start den 1 juli 2025.
– Havs- och vattenmyndigheten och Transportstyrelsen har arbetat i flera år med frågan, både nationellt och internationellt. HaV har lett den arbetsgrupp som tagit fram underlag och beslutsutkast, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV.
Frigolit i bojar förbjuds
Ett annat beslut innebär att oskyddad frigolit i bojar och pontoner ska förbjudas, i syfte att minska tillförseln av marint plastskräp. Cellplast bryts lätt ned till små partiklar som sprids i havsmiljön. Enligt Havs- och vattenmyndigheten är frigolit ett av de vanligaste plastskräpen på svenska stränder.
– Beslutet kommer att minska tillförseln av marint plastskräp i Västerhavet. Det är ett viktigt steg, säger Johanna Eriksson, utredare på HaV.
Beslutet följs av en rekommendation om att säkra hanteringen av frigolit genom hela dess livscykel – från produktion till avfall, särskilt i hamnar.
Koppling till internationella plastförhandlingar
Båda besluten är resultatet av flera års arbete inom OSPAR:s marina skräparbete, där HaV deltagit aktivt. Organisationens insatser har också bidragit till utvecklingen av både EU:s och globala regelverk.
Besluten ligger i linje med Sveriges position inför FN:s kommande förhandlingar om ett globalt plastavtal i augusti.
Källa: Havs- och vattenmyndigheten