Järnvägslösningar från Kiruna väcker intresse utomlands

Lastning vid Södra Cell. Foto:Norrlands Fonden
Lastning vid Södra Cell. Foto:Norrlands Fonden

Kiruna Wagon har säkrat en ny exportaffär. Bolaget ska leverera malmvagnar till Stegra – ett uppdrag som möjliggjordes genom ett finansieringsupplägg med stöd från Norrlandsfonden. Företaget har etablerat sig som en aktör inom hållbara järnvägstransporter för gruvindustrin och växer med nya projekt i bland annat Egypten och Australien.

Kiruna Wagon bildades genom ett samarbete mellan fyra mekaniska verkstäder i Kiruna och Narvik. Bolaget har sedan starten utvecklats till en internationell leverantör av vagnar anpassade för gruvsektorns behov. Sortimentet omfattar bland annat lossningssystem som effektiviserar logistiken i gruvdriften.

– Gruvindustrin är vår huvudsakliga marknad – vi brukar säga "från gruva till hamn". På hemmamarknaden arbetar vi även med stål- och skogssektorn. LKAB, Europas största gruvföretag, står för 30–70 procent av vår omsättning varje år, säger Fredrik Kangas, managing director på Kiruna Wagon.

Exportmodell med klimatprofil
Företaget sysselsätter i dag ett 40-tal personer och arbetar i huvudsak med leverantörer i Norrbotten, men även i Västerbotten och Finland.

– Jag brukar tänka i termer av Nordkalotten. Vi köper det mesta i Norrbotten, men även från Västerbotten och Finland, säger Fredrik Kangas.

Företaget har etablerat en licensmodell i Australien, där komponenter tillverkas i Sverige och monteras lokalt. Syftet är att minska klimatpåverkan från långa transporter.

– Det är inte hållbart att skeppa en vagn runt hela jorden. Vår lösning är att vi tillverkar vissa komponenter här, skickar ner dem, och låter våra partners montera vagnarna lokalt. Angående hållbarhet brukar jag säga, "det som andra pratar om att de ska bli, är vi redan." Järnvägen är en mogen grön bransch och allt vi bara kan producera, bygger vi på LKAB:s järnmalm som är den med lägst klimatavtryck i hela världen. Den använder vi hela resan så jag kan utan problem säga att de vagnar vi bygger har lägst klimatavtryck i hela världen. Jag ser oss som en del av det svenska stålundret som är uppbyggt runt LKAB. Det är LKAB som gör att det finns en masugn i Luleå och det är tack vare den fina järnmalmen som SSAB har världens bästa stål, säger Fredrik Kangas.

Internationell expansion och finansiella utmaningar
Utöver verksamheten i Norden har bolaget etablerat sig i Sydamerika och Egypten.

– I Egypten har vi levererat en prototypvagn som nu ska produceras, berättar Fredrik Kangas.

– Kiruna Wagon har bevisad kapacitet att konstruera och bygga malmvagnar i världsklass. Det är en styrka att vi i norra Sverige kan tillhandahålla transportlösningar för gruvindustrin och dessutom sälja dem på export. Det ska bli spännande att följa deras utveckling framöver, säger Per Nilsson, Norrlandsfonden.