Industrin pressas av flaskhalsar – kräver järnvägssatsningar

Behovet av långsiktighet och förutsägbarhet stod i centrum även under Omtag Svensk Järnvägs rapportsläpp häromdagen Från trängsel till tillväxt - tio allvarliga flaskhalsar på järnvägen.  Foto: acton crawford unsplash
Behovet av långsiktighet och förutsägbarhet stod i centrum även under Omtag Svensk Järnvägs rapportsläpp häromdagen Från trängsel till tillväxt - tio allvarliga flaskhalsar på järnvägen. Foto: acton crawford unsplash

Flaskhalsar i järnvägssystemet påverkar både arbetspendling och svensk basindustri negativt. Tågföretagen och Omtag Svensk Järnväg efterlyser långsiktiga satsningar, samtidigt som företag som LKAB larmar om miljardförluster.

Under Socialdemokraternas partikongress deltog Tågföretagen under Omtag Svensk Järnvägs flagg. Diskussioner hölls bland annat med LO:s ordförande Johan Lindholm, som lyfte behovet av att återta både underhålls- och kapacitetsskuld inom järnvägen.

Tågföretagen framhöll vikten av att hitta gemensamma hållpunkter kring infrastruktur tillsammans med näringslivet, för att säkra en långsiktig planering oberoende av politisk färg.

Rapporten: Från trängsel till tillväxt

Behovet av långsiktighet återkom i den nyligen lanserade rapporten Från trängsel till tillväxt – tio allvarliga flaskhalsar på järnvägen. Där identifieras nyckelbrister som enligt rapporten måste åtgärdas för att stärka konkurrenskraften och underlätta pendling.

IKEA och LKAB vittnade om hur flaskhalsarna påverkar verksamheten. LKAB beräknar att bolaget förlorar 1–2 miljarder kronor per år till följd av kapacitetsbrist – en utveckling som enligt rapporten också gäller för övriga basindustrin.

Utöver kapacitetsproblemen nämns ökade banavgifter som ett hinder. På ett år har avgifterna ökat med nästan 40 procent utan att miljökompensationen följt med. Samtidigt har vägtrafiken fått sänkta skatter och avgifter.

Trafikverket ska senast den 30 juni återkomma till regeringen med en översyn av banavgifterna.

Arlanda och Öresund under utredning

Arlandautredningen har levererat sitt regeringsuppdrag. Bland förslagen finns att avskaffa stationsavgifterna för att fler ska kunna resa med pendeltåg till Arlanda. Utredningen föreslår även fler spår mellan Uppsala och länsgränsen samt utbyggnad av Stockholm C–Tomteboda.

Samtidigt har regeringen beslutat att tillsätta en särskild utredare som ska ta fram en strategi för transporter över Öresund från 2050. Syftet är att skapa en gemensam svensk-dansk syn på framtida kapacitet och redundans i Öresundsregionens transportsystem. Förslaget ska redovisas senast 28 november 2025.

Källa: Tågföretagen