Olsson Parts har sedan 2017 tredubblat antalet dagliga order utan att utöka bemanningen inom orderhantering. Utvecklingen bygger på en automatiserad logistiklösning framtagen i samarbete med teknikföretaget Kardex Holding AG.
Sedan 2017 har företaget genomfört en teknisk omställning med fokus på lager- och logistikflöden. Resultatet är att bolaget i dag hanterar tre gånger fler order dagligen än tidigare, utan att ha ökat personalstyrkan för orderhantering. Lösningen bygger på automatiserade system och processer, utvecklade tillsammans med det globala teknikföretaget Kardex Holding AG.
Syftet har varit att skapa ett logistiksystem som möter krav på effektivitet och skalbarhet. Enligt Patrick Winther, lager- och logistikchef, har projektet haft ett uttalat fokus på att förena teknik och arbetsmiljö:
– Vi använder tekniken för att öka effektiviteten samtidigt som vi skapar en hållbar arbetsdag för våra medarbetare. Tekniken ska hjälpa människan – inte tvärtom. För att nå dit har vi utvecklat en lösning där automation och mänsklig kompetens går hand i hand.
Automatiserade hissar och färgstyrt plock
Det nuvarande systemet består av 21 automatiserade varuhissar i kombination med manuella lagerytor. Dessa är integrerade i ett gemensamt logistikflöde. Ett färgstyrt plocksystem används för att möjliggöra parallellt arbete med mindre stress och minskad felrisk. Det används även som stöd vid introduktion av ny personal.
"Denna kombination av teknik och arbetsmetodik har varit avgörande. Tillsammans har vi byggt en lösning som ger oss flexibiliteten att anpassa bemanningen samtidigt som vi håller servicen på en jämn och hög nivå – även när ordervolymerna ökar".